Hoe we de duurzame visie van dit architectenbureau vertaalden naar een online identiteit, huisstijl en website
Hoe we de visie van ORGA Architect tot leven brengen
Toen de Nijmeegse broers Daan en Gijs van ORGA Architect bij ons aanklopten voor een nieuwe website, waren we meteen hyped. ORGA Architect is een architectenbureau dat de game verandert met biobased en biofilisch bouwen. We horen je al denken: wat is biofilisch bouwen? Simpel gezegd is dat ontwerpen met de natuur als uitgangspunt. ORGA gaat next level en dat gaat verder dan wat houten balken en plantjes.
Het idee was simpel: ze wilden een nieuwe website. Maar tijdens de eerste gesprekken kwamen we er al snel achter dat een nieuwe huisstijl en logo de website echt zouden versterken. ORGA zag direct de meerwaarde van een complete rebranding. Dus doken we erin. Benieuwd hoe? Scroll dan lekker verder.

De natuur als uitgangspunt
ORGA Architect is vooruitstrevend in de architectenwereld, ze winnen de ene prijs na de andere en zijn echte pioniers in Nederland. Al snel werd duidelijk dat de vooruitstrevendheid en de duurzaamheid van hun projecten ook moest terugkomen in de huisstijl en website. Denk aan natuurlijke materialen, organische vormen en een uitstraling die de natuur omarmt.


Aardse kleuren en organische vormen
Het was dan ook niet meer dan logisch om te kiezen voor een huisstijl die complementair is aan de projecten en de visie van ORGA. Ze gebruiken de natuur als uitgangspunt en duurzaamheid staat altijd centraal. Daarnaast spelen foto’s van tenders en projecten een belangrijke rol op de website. Door te kiezen voor aardse kleuren en een rustige uitstraling, past het perfect bij de waarden van ORGA. Maar passen ook de renders en projectfoto’s goed in het plaatje. Niet te gelikt, maar wel professioneel en onderscheidend.

Bij een branding traject is het belangrijk dat de creatieve visie op een lijn ligt, en dat was hier al heel snel. Doordat we samenwerken met een club mensen die, naast creatief, ook het visuele vlak snappen, ontstond er een echte samenwerking. Beide teams brachten ideeën in, wat leidde tot een uniek logo met abstracte versie met letters. Eigenlijk is het logo op zichzelf ook een architectuur. Iedere letter uit het logo bestaat uit eenzelfde vorm, maar het logo kan ook gebruikt worden om te schalen en te vullen.
De nieuwe styleguide met visuele elementen en richtlijnen zorgen dat ze nu moeiteloos nieuwe projecten kunnen presenteren. De huisstijl straalt eenheid uit, van tenders tot rapportages. Alles is consistent en herkenbaar, waardoor ze zich nog beter kunnen onderscheiden in de markt.


De website moet staan als een huis
Duurzame gebouwen zijn hun expertise, websites die van ons. De website moest de veelzijdigheid en vooruitstrevendheid van de projecten laten zien. En daarom kozen we in het ontwerp voor veel ruimte voor beeldmateriaal en lieten we de organische vormen uit het logo veel terugkomen. Zo sluiten de projecten naadloos aan op het ontwerp van de website.
Naast een nieuwe huisstijl en het webdesign, was de technische kant minstens zo belangrijk. Het was belangrijk om hun opgebouwde SEO-waarde te behouden en tegelijkertijd te werken met een gebruiksvriendelijk CMS. Of ze nu een nieuw project willen toevoegen of de nieuwste ontwikkelingen binnen de branche willen delen – met de nieuwe website gaat dat nu moeiteloos en snel.


Samenwerking waar iedere agency van droomt
Dit is er eentje voor in de boeken: een samenwerking waarbij alles op z’n plek viel. Wat begon als een aanvraag voor een nieuwe website groeide uit tot een volledige rebranding die gewoon klopt. Binnen vijf minuten wisten we dat dit goed zat – alle neuzen dezelfde kant op, creatieve ideeën perfect op elkaar aansloten. Het was een interessant proces, omdat je letterlijk met een team van ontwerpers werkt. Maar dat maakte deze samenwerking juist zo sterk. Samen hebben we een huisstijl en website neergezet die echt bij ORGA past.
Dit bereiken we voor ORGA Architect
Toegankelijk CMS
Waardoor nieuwe projecten eenvoudig toegevoegd kunnen worden.
SEO behoud
Waarvoor ze de afgelopen jaren hard hebben gewerkt.
Sterke visuele identiteit
Een complete rebranding met natuurlijke kleuren en organische vormen.
Logo met diepgang
Een uniek, schaalbaar logo waarin elke letter een organische vorm bevat.