Wat kost marketing en wat levert het op?
Wat kost marketingbureau Aanpoters?
Als we je merk en website helemaal strak hebben getrokken starten we met campagnes om te zorgen dat het gezien wordt (adverteren). Maar wat kost dat, en wat levert het op?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: aan de ene kant heb je kosten voor onze werkzaamheden. Voor campagne voeren op een kanaal is dat gemiddeld 500,- tot 2500,- per maand, we sturen je graag een offerte op basis van jouw wensen.
Daarnaast heb je advertentiebudget. Dat betaal je direct aan platformen zoals Google en Facebook en verdienen wij niets aan. Net zoals bij adverteren in een krant, krijg je een groter bereik als je meer advertentiebudget betaalt aan online kanalen.
Maar marketing moet zichzelf wat ons betreft terugverdienen. Dus wat levert het op? We leggen je het op deze pagina tot in detail uit.
Werkwijze van marketingbureau Aanpoters.
Wij testen continu tientallen verschillende teksten, afbeeldingen, doelgroepen, pagina’s en doelen om te leren wat het effectiefst is. We doen dus niet alsof we van te voren weten welk verhaal het beste gaat werken. We gebruiken onze ervaring om een goede inschatting te maken en laten de rest uit de data blijken. Zo krijg jij net als onze andere klanten steeds betere resultaten (je bent niet de eerste die ons vraagt om even te stoppen met de marketing omdat er te veel aanvragen binnenkomen :)). Hoe dan?
We bouwen een funnel: eerst maken we je merk bekend en wekken we interesse bij een brede doelgroep. Degenen die interesse tonen, zetten we vervolgens aan tot actie. Zo krijg je bijvoorbeeld
- Eerst een advertentie die het persoonlijke verhaal achter je product vertelt: de bestaansreden.
- Dan een advertentie die informeert over de werking van je product. Laat zien hoe leuk en uniek het is.
- En vervolgens een advertentie die laat weten dat het nu de beste tijd is om je product af te nemen.
Deze advertentietypen blijken uit wetenschappelijk onderzoek en ervaring goed te werken, maar wat voor jou de meeste klanten oplevert moet getest worden. Dat doen wij dus.
We bouwen een funnel: eerst maken we je merk bekend en wekken we interesse bij een brede doelgroep. Degenen die interesse tonen, zetten we vervolgens aan tot actie. Zo krijg je bijvoorbeeld
- Eerst een advertentie die het persoonlijke verhaal achter je product vertelt: de bestaansreden.
- Dan een advertentie die informeert over de werking van je product. Laat zien hoe leuk en uniek het is.
- En vervolgens een advertentie die laat weten dat het nu de beste tijd is om je product af te nemen.
Deze advertentietypen blijken uit wetenschappelijk onderzoek en ervaring goed te werken, maar wat voor jou de meeste klanten oplevert moet getest worden. Dat doen wij dus.
Hoe weet je of wij je marketingresultaten verbeteren?
Uit een analyse van 45 van onze advertentieaccounts met meer dan €500.000,- advertentiebudget over het afgelopen jaar blijkt dat:
- Onze advertenties dubbel zoveel klikken behalen dan die van concurrenten.
- De kosten per klik bij Aanpoters de helft lager dan het gemiddelde zijn.
- Bij de campagnes van Aanpoters de conversieratio 25% hoger ligt.
- De kosten per conversie bij ons 3 keer lager dan gemiddeld zijn.
Dat is het voordeel van je marketing bij Aanpoters uitbesteden: meer resultaat!
De taaie cijfers: wat kost marketing en wat levert het op?
Het ene marketingbureau is het andere niet. Zo behaalt Aanpoters tot wel 3x betere resultaten dan de benchmark, met hetzelfde geld. Voor de liefhebbers heeft Ivo alle cijfers voor je op een rijtje gezet.
Rekenvoorbeeld: stel je verdeelt €1000,- advertentiebudget over Facebook en Google.
Dan kun je 416.000 vertoningen van je advertenties verwachten. Dit is voldoende om lokaal wat bekendheid te krijgen. Ook krijg je 2.400 klikken naar de website. Dit is voldoende om te testen wat werkt. Daarom adviseren we je om te beginnen met een advertentiebudget van minimaal 1000,- p.m. en op te schalen bij succes.
Heb je een vast advertentiebudget, dan kun je met onderstaande cijfers berekenen wat je daarvoor terugkrijgt:
Wat kosten vertoningen?
- Bij Google betalen we voor 1000 vertoningen van je display advertenties gemiddeld €1,47.
- Bij Facebook betalen we voor 1000 vertoningen van je advertenties gemiddeld €6,58.
Wat kosten klikken?
- Bij onze Google campagnes kost een klik gemiddeld €0,45.
- Bij onze Facebook/Instagram campagnes kost een klik €0,35.
Wat kosten conversies?
- Bij onze Google zoekcampagnes kost een conversie €16,45.
- Bij onze Facebook/Instagram campagnes kost een conversie gemiddeld €34.
Welk marketingkanaal is het effectiefst?
Google banners leveren de goedkoopste vertoningen op. Als je puur gezien wilt worden zetten we dat dus op.
Facebook & Instagram leveren de goedkoopste klikken op. Als je doel interactie met je doelgroep is zetten we dat in.
Op de Google zoekmachine is men direct op zoek naar producten/diensten. Daardoor levert Google de goedkoopste conversies op. Als je wilt dat je klanten daadwerkelijk iets kopen/contact opnemen zetten we als eerste Google in.
Klanten moeten je aanbod meerdere keren zien voordat zij actie ondernemen. Daarom volgen wij hen over meerdere kanalen op met je merk en vervolgens het aanbod. Dit is bewezen effectief.
Welk marketingkanaal is het effectiefst?
Google banners leveren de goedkoopste vertoningen op. Als je puur gezien wilt worden zetten we dat dus op.
Facebook & Instagram leveren de goedkoopste klikken op. Als je doel interactie met je doelgroep is zetten we dat in.
Op de Google zoekmachine is men direct op zoek naar producten/diensten. Daardoor levert de Google zoekmachine de goedkoopste conversies op. Als je wilt dat je klanten daadwerkelijk iets kopen / contact opnemen zetten we als eerste Google in.
Klanten moeten je aanbod meerdere keren zien voordat zij actie ondernemen. Daarom volgen wij hen over meerdere kanalen op met je merk en vervolgens het aanbod. Dit is bewezen effectief.
De kosten per conversie zijn bij Aanpoters 3 keer lager dan gemiddeld.
Omhoog met de beentjes dus
Wat krijgen onze klanten als resultaat van marketing?
Vanuit Aanpoters hebben we meer dan 200 organisaties geholpen. Van mediumgrote MKBers tot internationale spelers.
- We doen bijvoorbeeld de marketing voor een webshop in hulpmiddelen. Daarvoor verkopen we 47 producten per dag voor €6,60 per verkoop.
- We helpen een communicatiebureau aan een lead per dag voor €15 per lead.
- En een landelijke serviceleverancier behaalt 8 klanten per dag voor €40 per klant.
Laten we kijken of campagnes voor jouw product/dienst ook zo’n succes worden.
Hoe weet je zeker dat marketingcampagnes winst opleveren?
Een strategie die bestaat maar die we niet aanraden (in ieder geval niet in het begin) is het bepalen van de doel-kosten-per-klant. De doel-kosten-per-klant (cost per acquisition) is simpelweg je winst per klant, dus de omzet min de kosten. Dat is wat jij aan marketing kan besteden zonder verlies te draaien.
Door daar op te sturen weten we zeker dat je campagnes direct iets opleveren. Uiteraard willen we vervolgens steeds meer winst voor het bedrijf en minder kosten per klant behalen, zodat je marge steeds groter wordt.
Als je doel contactaanvragen/leads is, moeten we 3 dingen van je bedrijf weten om de maximale kosten per lead te bepalen:
- Welke kosten heb je naast marketing aan een nieuwe klant?
- Wat is de totale waarde van een nieuwe klant over de volledige tijd dat diegene klant is? (lifetime value)
- Hoeveel procent van de leads wordt door jullie overtuigd om klant te worden?
Dan berekenen we je doel-kosten-per-klant. En sturen we daar op. Het gevaar van meteen sturen op doel-kosten-per-klant is echter dat er geen ruimte meer is voor marketing en communicatie die niet direct verkopen oplevert. Je zult bijvoorbeeld eerst moeten investeren in het bekender maken van je merk en op de lange termijn mensen moeten herinneren aan je product.
Daarom adviseren we om niet meteen te beginnen met zo’n harde doel-kosten-per-klant benadering maar eerst je merkbekendheid op te bouwen. Na verloop van tijd analyseren we dan wat de campagnes opleveren om vervolgens steeds harder op direct resultaat te sturen.
Een strategie die bestaat maar die we niet aanraden (in ieder geval niet in het begin) is het bepalen van de doel-kosten-per-klant. De doel-kosten-per-klant (cost per acquisition) is simpelweg je winst per klant, dus de omzet min de kosten. Dat is wat jij aan marketing kan besteden zonder verlies te draaien.
Door daar op te sturen weten we zeker dat je campagnes direct iets opleveren. Uiteraard willen we vervolgens steeds meer winst voor het bedrijf en minder kosten per klant behalen, zodat je marge steeds groter wordt.
Het gevaar van meteen sturen op doel-kosten-per-klant is echter dat er geen ruimte meer is voor marketing en communicatie die niet direct verkopen oplevert. Je zult bijvoorbeeld eerst moeten investeren in het bekender maken van je merk en op de lange termijn mensen moeten herinneren aan je product.
Daarom adviseren we om niet meteen te beginnen met zo’n harde doel-kosten-per-klant benadering maar eerst je merkbekendheid op te bouwen. Na verloop van tijd analyseren we dan wat de campagnes opleveren om vervolgens steeds harder op direct resultaat te sturen.
Onze advertenties behalen dubbel zoveel klikken als die van concurrenten.
Hoeveel klanten krijg je door marketing van Aanpoters?
We zouden met bovenstaande cijfers kunnen berekenen hoeveel klanten je krijgt en dat beloven. Maar wij zijn, in tegenstelling tot sommige marketingbureaus, niet van het beloven van resultaat. Niemand kan namelijk voorspellen wat alle factoren gaan doen, je resultaten zijn namelijk ook afhankelijk van factoren die niet te beïnvloeden zijn zoals
- het weer (met slecht weer zijn bv meer mensen bezig met hun bedrijf)
- concurrenten
- eventuele pandemieën 😉
We geven wel advies om je campagnes ook voor die factoren waar wij zelf geen invloed op hebben te optimaliseren. Zo komen we met prognoses over het aantal zoekopdrachten voor elke maand in het jaar. En geven we tips om je website en overige communicatie te verbeteren zodat de campagnes maximaal resultaat behalen en beter zijn dan die van concurrenten. Dit advies kunnen we vervolgens ook voor je uitvoeren.
Uiteindelijk weet je precies wat marketing oplevert als we het een paar maanden testen. Bij Aanpoters kan je de samenwerking bijvoorbeeld een half jaar uitproberen. Veruit de meeste organisaties blijven vervolgens langer bij ons vanwege de verrassende resultaten.
We geven de garantie dat we je campagnes zo goed mogelijk beheren voor de beste prestaties. En uit de cijfers blijkt dat wij dit veel beter dan het gemiddelde marketingbureau doen. Doordat wij ervaring en expertise inzetten voor jouw winst. We lullen liever niet, maar leveren resultaat.
Dus waar wacht je nog op? Zullen we jouw marketingresultaten ook naar het volgende niveau tillen?
We zouden met bovenstaande cijfers kunnen berekenen hoeveel klanten je krijgt en dat beloven. Maar wij zijn, in tegenstelling tot sommige marketingbureaus, niet van het beloven van resultaat. Niemand kan namelijk voorspellen wat alle factoren gaan doen, je resultaten zijn namelijk ook afhankelijk van factoren die niet te beïnvloeden zijn zoals
- het weer
- concurrenten
- eventuele pandemieën 😉
We geven wel advies om je campagnes ook voor die factoren waar wij zelf geen invloed op hebben te optimaliseren. Zo komen we met prognoses over het aantal zoekopdrachten voor elke maand in het jaar. En geven we tips om je website en overige communicatie te verbeteren zodat de campagnes maximaal resultaat behalen en beter zijn dan die van concurrenten.
Uiteindelijk weet je precies wat marketing oplevert als we het een paar maanden testen. Bij Aanpoters kan je de samenwerking bijvoorbeeld een half jaar uitproberen. Veruit de meeste organisaties blijven vervolgens langer bij ons vanwege de verrassende resultaten.
We geven de garantie dat we je campagnes zo goed mogelijk beheren voor de beste prestaties. En uit de cijfers blijkt dat wij dit veel beter dan het gemiddelde marketingbureau doen. We lullen liever niet, maar leveren resultaat.
Dus waar wacht je nog op? Zullen we jouw marketingresultaten ook naar het volgende niveau tillen?