Wat is dat
Effectief doneren?
Als een brandweerman of -vrouw een leven redt is hij of zij een held. Als een stichting een blindengeleidenhond regelt voor een blinde zijn zij een held. Maar wist jij dat jij meerdere mensen van blindheid kunt genezen? En zelfs levens kunt redden? Doneer Effectief maakt dat makkelijk.
Stichting Effectief Doneren is een onafhankelijk non profit initiatief dat kijkt welke goede doelen de wereldproblemen het meest effectief aanpakken. Van armoede en gezondheid tot dierenwelzijn en het klimaat. Jij kiest wat je belangrijk vindt, zij weten waar je dan het beste aan kunt doneren.
Die doelen kiezen zij niet zelf, ze tonen alleen wat op basis van tientallen wetenschappelijke onderzoeken is gebleken. Nogal schrikbarend: de effectiviteit van goede doelen blijkt extreem te verschillen. Vaak is het ene goede doel wel 100x effectiever in het oplossen van een probleem dan het andere goede doel.
Klein voorbeeldje
Stel je vindt het belangrijk dat mensen gelukkig en gezond zijn. En je wilt geld doneren om zo veel mogelijk mensen gelukkig en gezond te maken. Dan kun je bijvoorbeeld onderzoeken welke ziektes het minste kosten om op te lossen. En welke ziektes voor de grootste daling in geluk zorgen.
Blindheid blijkt dan bijvoorbeeld erg slecht te zijn voor het geluk van een mens. Als jij blinden wilt helpen kun je doneren voor een blindengeleidehond. Zo’n hond opleiden kost gemiddeld €40.000,-. Maar je kunt ook betalen voor een operatie om blindheid te genezen in Zuid-Amerika, waar blindheid ontstaat door staar. Zo’n operatie kost €50,- bij Seva Foundation. En dan wordt iemand dus helemaal niet blind.
Met €40.000 kun je zo dus 800 mensen van blindheid genezen. Met een donatie via Doneer Effectief weet je dat je geld bij dit soort slimmere keuzes terechtkomt.
100% van de donaties aan Doneer Effectief gaat naar de goede doelen, er blijft dus niks aan de strijkstok hangen voor Doneer Effectief.
Rutger Bregman, Historicus en Schrijver
Doel
Heel Nederland effectief laten doneren
Aangezien wij ook graag ons steentje bijdragen aan de wereld én vinden dat je keuzes moet onderbouwen met bewijs en cijfers, besloten we deze stichting vrijwillig te helpen met marketing. Want de goede doelen wereld kan wel wat effectiviteit gebruiken.
Zij doen zelf de offline promotie (interviews, podcasts, PR). Wij de online promotie. Zo beheren we het Google Grants voor hen. Via Google Grants krijgen ze maandelijks €10.000 om uit te geven aan advertenties. Ook helpen we onderzoekers met het draaien van experimenten op Facebook om te leren welke advertentie het meest effectief is. Daarbij krijgen ze tienduizenden euro’s van Facebook voor het onderzoek.
Naast al dat gratis geld draaien we ook wat betaalde advertenties op Google search, display, YouTube, Facebook & Instagram. Deze advertenties zijn zo effectief dat er meer dan 50x aan donaties binnenkomt dan er uitgegeven wordt. Dat is een effectievere besteding van marketingbudget dan andere goede doelen. En dat geld gaat dus naar 100x effectievere goede doelen. Impact maximaliseren noemen we dat. Met duurzame marketing.
Martijn, Operationeel Directeur Doneer Effectief
Dit bereiken we voor Doneer Effectief
In het eerste jaar meer dan 2 miljoen euro opgehaald voor effectieve goede doelen. Het jaar daarna is dat meer dan verdubbeld.
Van Google Grants & Meta Ads ingezet.
De Return On Ad Spend: het bedrag dat gegeven wordt in donaties, is 50 tot 100x meer dan dat er in advertenties wordt gestoken. Dit is effectiever dan de marketing van andere goede doelen.
Mensen & dieren geholpen via de goede doelen. Daar gaat het uiteindelijk om.