fbpx
Regio Oogst

Hoe we met crowdfunding ervoor zorgden dat deze stadsboerderijwinkel van de grond kwam

Het doel

Een kortere en zuivere voedselketen met vers voedsel van dichtbij, toegankelijk voor iedereen

Onze regio zit tjokvol met boeren, telers en makers die gezonde en mooie producten maken. Maar toch was de weg naar hen moeilijk te vinden. Met het openen van meerdere stadsboerderijwinkels in Nijmegen wil Regio Oogst laten zien dat vers eten van heel dichtbij kan komen en voor iedereen toegankelijk is.

Voor de opening van de eerste winkel was er ruim €150.000  nodig. Met een crowdfunding zochten we steun en hadden we het doel om 1) geld te verzamelen en 2) een community te bouwen. Benieuwd hoe we dat deden? Scroll lekker verder.

Crowdfunding campagne Regio Oogst

Fotograaf Fabio / Regio Oogst.

Strategie

Creëren van de gunfactor

Een crowdfunding staat of valt met de gunfactor, maar hoe krijg je die gunfactor? Hoe zorgen we ervoor dat mensen niet alleen het verhaal zien, maar zich ook verbonden voelen en willen bijdragen? We hebben bedacht hoe we het belang van een eerlijke voedselketen zo goed mogelijk konden overbrengen.

Een pakkend verhaal dat bij mensen binnenkwam was essentieel. Dit deden we met portretvideo’s van boeren en makers, waarin zij vertellen over hun relatie met en het belang van Regio Oogst. Ook bouwden we een landingspagina met een duidelijk merkverhaal. Daarnaast waren offline inspanningen, zoals het benaderen van organisaties, ook belangrijk. Met betaalde campagnes zorgden we voor zichtbaarheid en verspreidden we het verhaal van Regio Oogst in regio Nijmegen en omstreken.

kernwaarden Regio Oogst
Kernwaarden van Regio Oogst.
Crowdfunding campagnes

€150.000 ophalen? Zo hebben we het gedaan

Met een sterk merkverhaal, goede content en de landingspagina onder de arm gingen we naar buiten. Aangezien Regio Oogst een nieuwe club is, bouwden we eerst aan de naamsbekendheid. We begonnen met een merkvideo die als een vuurtje door Nijmegen werd verspreid. Websitebezoekers die interesse toonden, volgden we op met meer informatie over de crowdfunding en beloningen bij een bepaald investeringsbedrag. Zo kon je bijvoorbeeld op koesafari met boer Jos (dat wil je) als je meer dan €500 investeerde. Vervolgens stuurden we de geïnteresseerden naar Crowdaboutnow om te doneren.

Crowdfunding campagne

Ook succesvol crowdfunden? Zet ons aan het werk!

De laatste fase van online campagnes

Als ik spring, spring jij dan ook?

Met de einddatum in zicht, was het tijd om te knallen. Uit ervaring wisten we dat de laatste weken van de crowdfunding cruciaal waren bij het binnenhalen van investeringen. Daarom hadden we 70% van het advertentiebudget bewaard voor deze weken. Met technieken als schaarste en social proof trokken we de laatste twijfelaars over de streep.

De reviews lieten zien dat talloze anderen achter het initiatief stonden, waardoor de stap om te investeren steeds kleiner werd. Bovendien creëerden we een gevoel van urgentie met copy als ‘je hebt nog 2 dagen om te zorgen voor lokaal en gezond eten’.

Offline campagnes

Het belang van community bouwen

Bij crowdfunding is het opbouwen van een community cruciaal. Daarom werden er evenementen georganiseerd waar de voordelen van lokale, duurzame productie werden uitgelegd en waar er vragen gesteld konden worden aan het bestuur. Deze persoonlijke aanpak versterkte de betrokkenheid.

Daarnaast hielpen we het verhaal offline te verspreiden: onderweg op de fiets via wildplak posters, schapkaartjes in de supermarkt en folders in je brievenbus of op canvas tassen in de stad. Heb jij ze gespot? Door offline net zo actief te zijn als online, bouwden we een sterke basis voor de crowdfunding. Het waren namelijk niet zomaar investeerders, maar betrokken leden van een beweging die samen willen werken aan een betere voedselketen.

We hebben trouwens wel vaker geld op voor organisaties. Bijvoorbeeld €300.000,- via een crowdfunding voor Brouwtoren. Ook halen we met Doneer Effectief jaarlijks miljoenen op voor goede doelen. Laat het dus vooral weten als jij een mooi goed doel, coöperatie of stichting hebt die meer leden/donateurs/investeerders nodig heeft 🙂

Keiharde cijfers

Dit bereiken we voor Regio Oogst.

vertoningen
+ 0

Nijmegen maakte kennis met Regio Oogst en ze zijn op de kaart gezet.

door campagnes
> 0 %

De campagnes waren goed voor minstens 33% van het totaalbedrag. Dat is direct doorgemeten, maar in de praktijk is dat dus nog veel meer.

euro
+ 0

Met meer dan 150.000 euro overschreden we ons einddoel.

in 10 dagen
0 %

De laatste 10 dagen waren de beste dagen, waarin meer dan de helft van de investeringen binnenkwamen.

Klaar om met jouw concept de wereld te veroveren?

Nog niet overtuigd? Bekijk deze andere campagnes: