De juiste marketingstrategie
Het kiezen van de juiste strategie voor het uitvoeren van (online) marketing is een belangrijke factor voor het uiteindelijke succes. Met een duidelijke marketingstrategie onderscheid je je namelijk van je concurrenten. Op basis van marktonderzoek, data-analyse, brainstormsessies en eerdere ervaringen bepalen we waar de kansen en uitdagingen liggen voor jouw organisatie.
Het is vooral belangrijk om vast te stellen wat je organisatie weerhoudt van het bereiken van de doelen. En hoe dat opgelost kan worden.

Wat is een goede marketingstrategie?
Bij een marketingstrategie wordt er vaak gebruikt gemaakt van de welbekende 4P’s van de Amerikaanse marketeer McCarthy.
De 4P’s staan voor Prijs, Promotie, Product en Plaats. Door deze variabelen goed te combineren kun je volgens McCarthy een top marketingplan opstellen en je resultaten gaandeweg blijven optimaliseren. Maar naast deze 4P’s is er volgens ons nog veel meer.
- Wie wil je bereiken? (naast leeftijd en geslacht zijn ook interesses belangrijk).
- Waar zijn zij te vinden? (naast fysieke locatie moet je vooral ook weten welke kanalen zij gebruiken).
- Wat spreekt hen aan? (Welke tone of voice spreekt hen aan? En welke vooral niet?).
Dit is allemaal onderdeel van onze marketingstrategie. Maar wij denken mee over ’t hele plaatje: geven advies over je hele organisatie. Van je verdienmodel tot je medewerkers. En van je tooling tot je website. Wij laten het weten als we verbeterpunten zien en adviseren ook ongevraagd. Bijvoorbeeld over het inzetten van nieuwe technieken zoals AI. Allemaal voordat we aan de marketingstrategie beginnen.
Hoe bepalen wij de juiste marketingstrategie voor jou?
Dus, first things first, we gaan in gesprek met onze opdrachtgever (jou) om te achterhalen wat zij willen bereiken en hoe zij dat voor ogen hebben. Hierbij leveren wij ook onze ideeën aan.
Vervolgens wordt er gekeken naar de data: de interesses van je doelgroep en demografische gegevens. Ook kijken we naar de data van de concurrenten. Zo kiezen we een uitstraling die jouw organisatie onderscheidt van de rest.
Als duidelijk is welke kant we op gaan, is het tijd om het uiterlijk van je organisatie te bespreken. Is dit er al? Of heb je hulp nodig bij design? Voor ons geen probleem.
Waarom is een marketingstrategie zo belangrijk?
Regelmatig horen we van ondernemers dat zij de strategie-fase als een los onderdeel van het merk zien. Wij denken dat, als je je marketing écht naar een hoger niveau wil tillen, je juist de marketingstrategie als een hele belangrijke halte moet zien die je regelmatig bezoekt met je organisatie. Wij kijken om de paar maanden terug: varen we nog op de juiste koers? Behalen we de doelen die we voor ogen hebben?
Je vergeet toch ook niet om ’s ochtends je schoenen aan te trekken voordat je de deur uitgaat? Dus je gaat vanaf nu ook niet meer vergeten om een duidelijke strategie te hebben voordat je je marketing aanpakt :).