Hoe we employer branding en arbeidsmarktcommunicatie inzetten om 100 buschauffeurs te werven
- Strategie
- Landingspagina
- Content creatie
- Campagnes
- Offline marketing
Hey Utrecht, stap achter het stuur
Keolis zoekt buschauffeurs in de provincie Utrecht. En rap een beetje. Want er moeten voor december 2025 zo’n honderd nieuwe buschauffeurs achter het stuur stappen. In een krappe arbeidsmarkt en een sector waarbij het imago regelmatig in negatief daglicht komt, mochten wij aan de bak.
Een mooie uitdaging, want laten we eerlijk zijn: een bus is eigenlijk gewoon een rijdend kantoor met fantastisch uitzicht. En als het Openbaar Vervoer goed werkt, kan iedereen duurzaam op elke bestemming komen. Wij waren enthousiast.
Keolis vroeg om het werkgeversmerk te verbeteren, het stoffige imago van de sector op te poetsen en vacatures te vullen. Benieuwd hoe wij dit doen? Lees dan lekker verder.
We begonnen niet met een pakkende slogan. We begonnen met luisteren. Naar medewerkers, naar reizigers, naar de arbeidsmarkt. We ontdekten:
- Mensen willen betekenisvol werk wat ertoe doet.
- Flexibiliteit en zekerheid zijn even belangrijk.
- Mensen zijn graag sociaal en behulpzaam bezig.
- Iemand die een nieuwe baan zoekt wil niet alleen informatie, maar inspiratie.
- Moeilijke woorden zoals opleidingstraject schrikken af, “we leren je het vak” nodigt meer uit.
Fabels over buschauffeurs
- Mensen denken dat buschauffeurs weinig verdienen.
- Niet iedereen gelooft dat hij/zij buschauffeur kan worden.
De kern van onze boodschap?
“Bij Keolis draait het om meer dan alleen rijden – je verbindt mensen, met de vrijheid en zekerheid die je verdient. Pak het stuur – je kunt het.”

Een slimme landingspagina gericht op conversies
Het aantal gevulde vacatures is sterk afhankelijk van de website die de potentiële sollicitanten te zien krijgen. Hoe overtuigender die is, hoe groter de kans dat bezoekers solliciteren. De werken-bij-website van Keolis was niet optimaal voor de werving. Waarom? Omdat werken-bij-websites vaak alles willen vertellen en daardoor niks zeggen. Ze overladen je met informatie, maar vergeten je te prikkelen. Daarom bouwden we een eigen campagnepagina buiten de corporate site om. Onze landingspagina:
- Zet de chauffeurs centraal
- Is overzichtelijk en activerend
- Biedt een laagdrempelige route naar solliciteren
- En misschien nog wel het belangrijkste: is gericht op actie
Arbeidsmarktcommunicatie die opvalt
Geen loze beloftes of opgepoetste praatjes, maar oprechte verhalen. We vertellen het verhaal vanuit de mensen die het maken: de chauffeurs, de reizigers en de opleiders. Met echte situaties, herkenbare momenten en een stijl die aansluit bij de doelgroepen (van jongeren tot pensionado’s). Het contentplan draaide om drie hoofdlijnen:
- Buschauffeurs aan het woord: bijvoorbeeld Martijn, die net van baan is gewisseld en vertelt over zijn ervaring. Employer-Generated-Content noemen we dat.
- Reizigers in beeld: zoals gepensioneerde Jan, die dankzij de bus elke week zijn vrienden ziet en naar de bingo-avond kan.
- Het opleidingstraject: helder uitgelegd door studenten en opleiders zoals Kenneth, zodat de drempel om te solliciteren omlaag gaat.
Zo bouwen we stukje bij beetje aan het werkgeversmerk. Niet door te roepen dat het werk mooi is, maar door te laten zien waarom het ertoe doet. En dat blijkt te werken. Medewerkers reageren en delen de advertenties zelfs.
Recruitment marketing bureau, groots met hoofdletter G
De uitdaging was groot, dus werd onze aanpak nog groter. Een crossmediale recruitment campagne was de enige mogelijkheid om zoveel nieuwe chauffeurs te werven in zo’n korte periode. Online én offline. Want als je doelgroep breed is, moet je breed gaan. Maar wel blijven kijken naar wat werkt.
We vertelden studenten en jongeren op TikTok met snelle UGC-content dat het de ideale baan is om te combineren met je studie. We gebruikten Instagram en Facebook voor ouderen, switchers en statushouders. Daar vertelden we pensionado’s bijvoorbeeld dat het de perfecte baan is voor mensen die nog niet achter de geraniums willen gaan zitten.
Zelfs LinkedIn zetten we in voor een zakelijke doelgroep, Google & Microsoft Ads voor mensen die al zoeken naar buschauffeur worden en YouTube en Display banners voor de twijfelaars. Met slimme retargeting funnels hielden we geïnteresseerden warm. We spraken hen aan in hun taal, met content die past bij de levensfase van de doelgroepen.
Offline bombarie
Als je in juni door Utrecht liep, kon je er niet omheen. Keolis was overal: 90 abri’s door de hele provincie, 51 schermen in hartje centrum, 250 radiocommercials, 90 green graffiti stencils, noem het maar op. We zijn als een jekko aan de slag gegaan met offline campagnes. En dat werkt, zelfs de buschauffeurs zetten de bus stil en stapten uit om met hun eigen poster op de foto te gaan.

Inmiddels hebben we ondanks de krappe arbeidsmarkt honderden geïnteresseerden en al >200 sollicitanten binnen. Deze case laat zien hoe slimme arbeidsmarktcommunicatie meer is dan een leuke video of vacaturetekst. Het is bouwen aan vertrouwen, relevantie en zichtbaarheid. Zo bouw je een werkgeversmerk, dat is employer branding anno nu. Of je nu chauffeurs zoekt, monteurs, zorgpersoneel of developers: wij helpen je om als werkgever aantrekkelijker te worden dan de rest. Zodat je mensen aantrekt die echt passen.
Dit bereiken we met employer branding voor Keolis
Doelgroepgerichte content
Aparte content voor iedere doelgroep van de wervingscampagne.
Offline zichtbaarheid
Met offline campagnes zetten we Keolis op de kaart in heel Utrecht.
Converterende landingspagina
De landingspagina ademt Keolis én zorgt voor sollicitanten.
Tientallen nieuwe chauffeurs
Ondertussen zijn er al tientallen nieuwe buschauffeurs aangenomen! De kosten per sollicitant zijn minder dan €200,-