fbpx

Samen een succes
van je business.

Met LinkedIn tips

Adverteren op Linkedin werkt anders dan op andere platformen. Voorkom dat je geld verspilt en gebruik gratis deze tips van de Linkedin advertentie specialisten van Aanpoters. Deze tips zijn handig voor zowel beginners als online marketing experts.

"Gebruik onze
LinkedIn tips en wordt een pro"

Algemene campagne tips

Beste Doelstelling

Gebruik als doelstelling altijd Leads of Conversies. Alle andere doelen (merkbekendheid, websitebezoekers, interacties) zorgen ervoor dat je niet de meest relevante gebruikers krijgt voor jouw campagne. Met doelstelling ‘Bekendheid’ worden je advertenties bijvoorbeeld vaak getoond maar veelal op irrelevante plekken. Met ‘interacties’ krijg je veel klikken maar zul je merken dat de bezoekers vervolgens niks waardevols op je website doen.

Maak eerst concreet wat je doel is. Ga dus niet voor bezoekers, klikken of reacties maar bedenk wat de bezoeker op je website moet doen en welke gegevens je van de bezoeker nodig hebt. Daar kun je je Linkedin campagne vervolgens op instellen

  • Je gebruikt de doelstelling Leads als je gegevens van mensen wilt ontvangen. Gebruik daarbij altijd het Lead Gen Form in je advertentie. Daarmee wordt direct vanuit het Linkedin profiel van bezoekers de data ingevuld (naam, email, functie, bedrijf etc). Zo laten zij met 2 klikken hun gegevens bij je achter.
  • Je gebruikt de doelstelling Conversies als je wilt dat mensen een actie uitvoeren op je website. Hoe je conversies instelt lees je hier.

Beste Doelgroep / Targeting

Bij Linkedin heb je unieke targeting mogelijkheden. Onze tips:

  • Begin niet te specifiek en niet te breed. Hyper-targeting kan tot duurdere leads leiden. Te brede targeting leid tot irrelevante bezoekers.
  • De targeting audience kan het beste 40,000-60,000 mensen bevatten voor Sponsored content & Text ads en 12,000-18,000 bij InMail.
  • Gebruik om dit aantal te bereiken een locatie en 2 andere criteria.
  • Zet ‘doelgroep uitbreiden’ uit. Anders bereik je ook mensen buiten de doelgroep.
  • Zet ‘Linkedin Audience Network’ uit. Anders bereik je ook mensen buiten Linkedin op meestal minder relevante plaatsen.
  • Wil je nog meer informatie over targeting? Download dit gratis ebook voor een deepdive over Linkedin targeting.
  • Wil je klanten die je al hebt bereiken met Linkedin advertenties? Importeer dan de email adressen van je klanten. Of rIcht je op mensen die je bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht. Hoe je dat doet lees je hier.

Beste Advertentieformat

Momenteel zijn er 6 advertentieformaten voor Leads & Conversie campagnes beschikbaar. Welk format kun je het beste kiezen?

We raden aan om te beginnen met Sponsored Content of Sponsored InMail. Ga je voor conversies? Sponsored Content. Ga je voor leads? Sponsored InMail.

Sponsored InMail / Berichtadvertenties zijn advertenties in de Linkedin mailbox van de ontvanger. Dit kan zeer effectief zijn om leads te genereren. Maar dit lukt alleen als je advertentie er niet uit ziet als een advertentie. De advertentie moet er uit zien als een oprechte mail van een collega. Hoe je dat voor elkaar krijgt lees je verderop in dit artikel.

– Sponsored Content is er in de vorm van een afbeelding, een carousel of een video

  • Afbeelding/Carousel advertentie zijn werken goed om een verhaal te vertellen én leiden tot conversies. We raden daarom aan om te beginnen met dit format. Gebruik een carousel als je een verhaal hebt dat niet in één afbeelding te vertellen is. Begin anders simpelweg met één afbeelding. En test dat later tegen een carousel advertentie.

  • Videoadvertenties zijn goed voor merkbekendheid en het vertellen van een complex verhaal. Dit format raden we dus aan bij complexe producten. Of als je veel marketingbudget hebt waardoor je eerst kan focussen op merkbekendheid. Videos leiden echter minder vaak dan afbeeldingen tot een actie van de gebruiker. Zorg daarom altijd dat je een videoadvertentie opvolgt met een text/afbeelding advertentie waarin de gewenste actie uitgevoerd kan worden (een volledige uitleg over hoe dit moet vind je hier).
    Let op: videos moeten korter dan 30 seconden zijn (langere videos worden 200% minder uitgekeken). En binnen 10 seconden het verhaal vertellen, daarna neemt het aantal kijkers namelijk flink af.

Pro tip: Combineer Sponsored InMail & Sponsored Content
Zet je Sponsored Content om naar Sponsored InMail en laat beide advertentieformaten tegelijkertijd runnen. Als je dezelfde boodschap via zowel de mailbox als de Linkedin feed toont stijgt de CTR (klikratio) met gemiddeld 37%. Hoe je Sponsored Content omzet naar Sponsored InMail lees je hier

Marketeers zien een stijging in CTR (klikratio) van 37% wanneer ze advertenties via Sponsored Content én InMail aan dezelfde doelgroep tonen.

Overige advertentieformaten (voor nu niet belangrijk)

– Tekstadvertenties zijn niet-opvallende advertenties rechts of bovenin de Linkedin Feed. Dit format is alleen verstandig om te gebruiken voor remarketing (het herinneren van je bezoekers). Dus niet als hoofd campagne.

– Spotlight advertenties bevatten automatisch de naam van de bezoeker. Je kunt een bezoeker aanspreken en vragen om je website te bezoeken. Dit format komt dus persoonlijk over. Het wordt alleen op desktop getoond. Dit format is dus alleen interessant als je mensen op desktop naar een specifieke webpagina wilt leiden. In dat geval raden we aan om dit format te testen tegen inMail / Sponsored Content advertenties.

Beste Budget & bod instellingen

De kosten per klik zijn over het algemeen hoger op Linkedin dan op andere platformen. Maar de conversieratio is ook veel hoger, als je goede advertenties maakt. Dan kunnen de kosten per lead / conversie dus meevallen. 

Het maximum budget per dag is afhankelijk van jouw portemonnee. Als biedstrategie kies je bij Sponsored Content Automated Bid en bij InMail Maximum CPS. Het maximum bod moet je vervolgens zo laag mogelijk instellen. Ga dus niet akkoord met het bod dat Linkedin voorstelt. Anders sta je Linkedin toe om hoger te bieden dan nodig. Pas wanneer je merkt dat je minder mensen bereikt dan gewenst kun je dit bod verhogen.

Tips voor Sponsored Content

  • Klik nooit op ‘nu sponsoren’ bij een bericht op je profiel. Maak altijd een advertentie in de Linkedin campagne manager. Dit is veel goedkoper per klik. Dit heet trouwens Direct Sponsored Content.
  • Schrijf een headline van minder dan 150 tekens.
  • Gebruik voor de beschrijving minder dan 70 tekens. Bij meer dan 100 tekens word de beschrijving afgekort op desktop.
  • Voeg grote afbeeldingen toe (1200×627 pixels) – dit leid tot 38% hogere CTR dan een standaard thumbnail. Bekijk voor de exacte specificaties de Linkedin handleiding.
  • Gebruik aan het eind van je advertentie een duidelijke CTA (call to action). Zodat de mensen die geïnteresseerd raken weten wat ze vervolgens moeten doen. Als je letterlijk zegt dat men op een knop moet klikken doen ze dat al eerder. ‘Klik op downloaden‘ is als CTA dus al goed.
  • Gebruik een CTA van 1 tot 3 woorden. Een CTA van deze lengte leid tot een 13% hogere CTR (klikratio) dan een langere CTA.
  • Gebruik een vriendelijke CTA die niet te hard pusht om iets te doen. De 5 best presterende woorden in CTA’s zijn
    1. Probeer
    2. Gratis
    3. Vandaag
    4. Klik
    5. Aanmelden

Beste Content
Sponsored Content moet niet te commercieel over komen. Als je iets van de lezer wilt dien je eerst zelf waarde te geven. Dat doe je als volgt:
•  Bedenk waar de doelgroep behoefte aan heeft. Schrijf daar een artikel over.
•  Deel nieuws uit je branche. Geef en vraag daar een mening over. Zo kom jij over als een expert en lok je reacties uit. Dit zorgt voor veel bereik.
•  Je hoeft niet altijd iets nieuws te verzinnen. Kijk welke content je al hebt. Vooral content die niet veel mensen heeft bereikt kun je met kleine aanpassingen opnieuw gebruiken. Check hiervoor je blog, website en social media: waar heb jij verstand van? Waar wil jij de autoriteit in zijn?
•  Gebruik rijke content zoals video’s (YouTube, Vimeo) en presentaties (Powerpoint, PDF, SlideShare). Deze vallen op en spelen direct af in de Linkedin feed, zodat je doelgroep bij je advertentie blijft.
• Na het delen van de waardevolle informatie kun je iets terug vragen aan de lezer.

Wil je nog meer leren over Sponsored Content? Linkedin heeft een gratis cursus

Tips voor Sponsored InMail

Via Sponsored InMail bereik je mensen via hun Linkedin mailbox. Je zou zelf geen advertenties in je mail willen ontvangen, toch? Daarom werkt dit format alleen als de boodschap er niet uit ziet als een advertentie. Dat doe je zo:

  • Wees persoonlijk. Stel in de titel een vraag waarop de doelgroep ‘ja’ zou antwoorden.
  • Gebruik in de titel en in de beschrijving emoticons (via https://emojipedia.org/ kun je deze plakken in Linkedin)
  • Begin de beschrijving met Hoi %firstname% – daarmee wordt de voornaam van de ontvanger getoond
  • Houd de tekst korter dan 500 tekens. Dit geeft een 46% hogere CTR (klikratio) dan langere teksten.
  • Maak je bericht interactief door links toe te voegen. Dit verhoogt de CTR met gemiddeld 21%.
  • Laat je campagne minstens een week runnen. InMails worden het meest geopend op dinsdagen en krijgen de meeste klikken naar de website in het weekend.
  • De afbeelding moet een afmeting hebben van slechts 300×250 pixels. Deze afbeelding verschijnt naast de mail wanneer deze geopend is (dus niet in de mailbox van de ontvanger).
  • Check de overige specificaties voor InMail advertenties.

Analyseren & optimaliseren

  • Test ten eerste verschillende doelgroepen. Hiervoor dupliceer je simpelweg je eerste campagne en wijzig je de doelgroep. Check daarbij ook ‘demografische gegevens’ om te zien wie in die doelgroep het beste reageert op je advertenties. Richt je bij de volgende campagne uitsluitend op hen.
  • Test vervolgens per campagne minstens 2 advertenties. Bij een budget van >€300 per maand kun je er 4 tegelijk testen. Daardoor bereik je over het algemeen meer mensen in je doelgroep.
  • Wijzig in elke variant maar 1 klein deel van je advertentie (titel of beschrijving of url of doelgroep) zodat je ziet wat het verschil in effect teweeg brengt.
  • Kijk elke 1 tot 2 weken welke advertentie het minst presteert (kosten per lead/conversie) en vervang die met een nieuwe variant. Hierdoor verhoogt de advertentierelevantie continu, waardoor je meer biedingen wint en minder betaalt per klik
That’s it! Hopelijk heb je veel geleerd. Heb je nog vragen? Geef dat dan hieronder even aan. Dan helpen we je vrijblijvend verder.

Hulp nodig?

Kom je er na het lezen van deze tips er toch nog niet helemaal uit? We helpen je graag. Vul daarvoor onderstaand formulier in.


Goed dat je overweegt om te kiezen voor Aanpoters. Logisch ook. Laat je hulpvraag bij ons achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.


X