0639340700

Deze marketingbanen gaat Artificial Intelligence veranderen.

Artificial Intelligence kan nu al een groot deel van de taken in een marketingbureau vervangen.

Welke functies kan een marketingbureau nu al door AI laten uitvoeren?

  • Tekstschrijver / copywriter. Dit is inmiddels bij de meeste mensen bekend. Vraag ChatGPT maar eens “Schrijf een SEO tekst over {onderwerp}”, “Maak een advertentiekop voor {onderwerp}”. Dan lijken tekstschrijvers niet meer nodig.
  • Campagnes optimaliseren. Google en Facebook advertenties optimaliseren wordt al ondersteund door AI en dit gaat steeds verder. Als jij het juiste doel, budget en metingen instelt geeft de AI aanbevelingen over hoe je meer conversies kunt behalen tegen lagere kosten. En hoe de juiste advertenties bij nog meer mensen uit de doelgroep terecht kunnen komen. Handig voor campagnespecialisten.
  • Ontwerpen. Vraag Dall-E 2 maar eens om een afbeelding van een marketeer die aangevallen wordt door een robot in een kantoor. Dan krijg je onderstaande afbeelding. Of iets specifieks zoals een marketeer achter een bureau in een rivier, digitale kunst. Dan krijg je dit. Pijnlijk voor designers?
  • Code schrijven. Je kan ChatGPT vragen volledig werkende wordpress plugins te schrijven. Zo schreef het een plugin voor ons om Google reviews op de website te schrijven. Zijn developers verleden tijd? 
  • HR en legal zaken. AI kan een prima opzet geven voor algemene voorwaarden, contracten etc. Scheelt in de kosten.
En dat is maar het topje van de ijsberg. Elke baan heeft taken die door AI gedaan kunnen worden.
impact van artificial intelligence op marketing
Gegenereerd door AI: een afbeelding van een marketeer die aangevallen wordt door een robot in een kantoor.

Wat is straks nog de rol van de mens?

De AI de juiste opdrachten geven, de uitkomst controleren en personaliseren.
AI teksten, afbeeldingen en code zijn nu al niet meer te onderscheiden van content die door mensen is gemaakt. Maar je kunt de AI nog geen gevoel meegeven. Je kunt niet aangeven wat bijvoorbeeld je tone of voice is, welke persoonlijke ervaringen je hebt met een onderwerp en welke waardes jij belangrijk vindt. AI zal daardoor een hele goede, maar algemene tekst of afbeelding fabriceren.
 
Je kan een basismerk bouwen met AI content (huisstijl, teksten, advertenties). Maar dan zal dat merk niet opvallen tussen de rest. AI gegenereerde content is dus vooral goed om te gebruiken als je snel iets van gemiddelde kwaliteit moet maken, of ter inspiratie. Voor dat laatste gebruiken we het bij marketingbureau Aanpoters. AI is bijvoorbeeld een prima start voor SEO teksten. Maar de mens moet het vervolgens persoonlijk maken om de content van toegevoegde waarde te maken. Door de output aan te vullen met persoonlijke ervaring.
 
Uiteraard zal AI binnen een paar jaar nog hogere kwaliteit content kunnen maken waardoor checks van mensen steeds minder nodig zijn. Dan blijft van het vak “marketeer” vooral het menselijke over: de marketeer zorgt voor persoonlijk contact, bepaalt samen de strategie en het gevoel. Vervolgens wordt de AI aan het werk gezet en vult de marketeer deze aan.
artificial intelligence in marketing
Gegenereerd door AI: een marketeer achter een bureau in een rivier, digitale kunst.

Moeten mensen in een marketingbureau zich zorgen maken?

Nu willen we je niet bang maken maar zelfs het strategische gedeelte kan een AI al goed. Als je een AI vraagt: “Schrijf een marketingplan voor een beautyproduct voor vrouwen van 35”, dan komt er een volledig plan inclusief doelgroep, positionering, de vijf P’s en doelstellingen uitrollen. Allemaal gebaseerd op openbare informatie van het internet.
 
Marketeers (en studenten) hoeven zelf dus geen informatie meer van het internet te zoeken en samenvoegen. Dat zien veel mensen als eng of een slechte verandering. Maar je kunt je afvragen of dat een taak van de mens moet zijn. Tot nu toe is technologische vooruitgang in ieder geval nog nooit gestopt. Dus kun je er beter mee leren werken in plaats van er tegen. En gelukkig kun je nog altijd testen of iemand ergens echt verstand van heeft. Door diegene mondeling te overhoren. Of computers in te schakelen om te herkennen of iets door AI is gemaakt…
 
We sluiten af door ChatGPT te vragen naar de impact van AI op marketingbanen. Het antwoord: “AI kan marketeers helpen bij het automatiseren van veel van hun dagelijkse taken, zoals e-mailmarketing, social media management en advertentieoptimalisatie. Dit kan leiden tot een vermindering van werkdruk en meer tijd voor creatieve en strategische taken. Echter, de groeiende rol van AI in de marketing betekent ook dat sommige taken waar mensen voorheen verantwoordelijk voor waren, nu geautomatiseerd kunnen worden. Dit kan leiden tot het verdwijnen van sommige marketingbanen, zoals bijvoorbeeld de copywriter of de e-mailmarketeer.”
 
Zoals je ziet is het antwoord nu al bijna net zo goed als onze persoonlijk geschreven tekst. Daarom laten we het hierbij. Voor meer vragen over de impact van AI kun je bij de AI terecht. Mocht je menselijke marketeers nodig hebben voor een opdracht: start de chat, dan krijg je een van de mensen van Aanpoters te spreken 🙂

Over marketing praten met een mens?