Deze marketingbanen gaat Artificial Intelligence veranderen
Artificial Intelligence kan nu al een groot deel van de taken in een marketingbureau vervangen. Lees hier waarvoor wij het (soms) gebruiken.
Welke functies kan een marketingbureau nu al door AI laten uitvoeren?
- Tekstschrijver / copywriter. Hier schreven we in 2022 al over. Gelukkig is dit inmiddels bij de meeste mensen bekend. Vraag ChatGPT maar eens “Schrijf een SEO tekst over {onderwerp}”, “Maak een advertentiekop voor {onderwerp}”. Dan lijken tekstschrijvers niet meer nodig.
- Campagnes optimaliseren. Google en Facebook advertenties optimaliseren wordt al ondersteund door AI en dit gaat steeds verder. Als je het juiste doel, budget en metingen goed instelt, geeft de AI aanbevelingen over hoe je meer conversies kunt behalen tegen lagere kosten. En hoe de juiste advertenties bij nog meer mensen uit de doelgroep terecht kunnen komen. Handig voor campagnespecialisten.
- Fotografie, videografie & ontwerp. Op dit moment worden vele social media posts en advertenties al gemaakt door AI. Menselijke modellen in advertenties zijn niet meer van echt te onderscheiden, dus je hebt veel minder fotoshoots nodig. Video’s zijn ook niet meer van echt te onderscheiden met VEO 3. Zo heb je binnen een paar minuten een infographic of een video die je product of dienst uitlegt. Pijnlijk voor fotografen, videografen, animators en designers?
- Code schrijven. Je kunt ChatGPT of Gemini vragen volledig werkende wordpress plugins te schrijven. Zo schreef het een plugin voor ons om Google reviews op de website te schrijven. Binnenkort kun je AI waarschijnlijk ook een hele website laten uitpoepen. Zijn developers verleden tijd?
- HR en legal zaken. AI kan een prima opzet geven voor algemene voorwaarden, contracten etc. Scheelt in de kosten.


Wat is straks nog de rol van de mens?
De AI de juiste opdrachten geven, de uitkomst controleren, overzicht houden en personaliseren.
AI teksten, video’s en code zijn nu al niet meer te onderscheiden van content die door mensen is gemaakt. Maar je kunt de AI nog geen gevoel meegeven. Je kunt AI niet laten zien welke persoonlijke ervaringen je hebt met een product of dienst, of hoe een locatie er uit ziet. AI zal daardoor een hele goede, maar algemene generator zijn.
Je kunt een basismerk bouwen met AI content (huisstijl, teksten, advertenties). Maar dan zal dat merk niet opvallen tussen de overige AI gegenereerde zaken. AI gegenereerde content is dus vooral goed om te gebruiken als je snel iets van gemiddelde kwaliteit moet maken, of ter inspiratie. Voor dat laatste gebruiken we het bij marketingbureau Aanpoters. AI is bijvoorbeeld een prima start voor SEO teksten. Maar de mens moet het vervolgens persoonlijk maken om de content van toegevoegde waarde te maken. Door de output aan te vullen met persoonlijke ervaring.
Uiteraard zal AI binnen een paar jaar nog hogere kwaliteit content kunnen maken waardoor checks van mensen steeds minder nodig zijn. Dan blijft van het vak “marketeer” vooral het menselijke over: de marketeer zorgt voor overzicht over meerdere kanalen, persoonlijk contact en het menselijke gevoel. Vervolgens wordt de AI aan het werk gezet en vult de marketeer deze aan.


Moeten mensen in een marketingbureau zich zorgen maken?
Nu willen we je niet bang maken maar zelfs het strategische gedeelte kan een AI al goed. Als je een AI vraagt: “Schrijf een marketingplan voor een beautyproduct voor vrouwen van 35”, dan komt er een volledig plan inclusief doelgroep, positionering, de vijf P’s en doelstellingen uitrollen. Allemaal gebaseerd op openbare informatie van het internet.
Marketeers (en studenten) hoeven zelf dus geen informatie meer van het internet te zoeken en samenvoegen. Dat zien veel mensen als eng of een slechte verandering. Maar je kunt je afvragen of dat een taak van de mens moet zijn. Tot nu toe is technologische vooruitgang in ieder geval nog nooit gestopt. Dus kun je er beter mee leren werken in plaats van er tegen. En gelukkig kun je nog altijd testen of iemand ergens echt verstand van heeft. Door diegene mondeling te overhoren. Of computers in te schakelen om te herkennen of iets door AI is gemaakt…
De toekomst
Het wordt dus steeds belangrijker om te laten zien dat jouw merk echt is, de mensen achter je merk en persoonlijke ervaringen van klanten zijn daarbij van groots belang. Live video’s zoals Stories/Reels worden interessanter. Als marketeer kun je meer tegelijk, dus zal dat ook van je worden verwacht. Je wordt een manager van meerdere kanalen, een adviseur en een controleur.Â
We sluiten af door ChatGPT te vragen naar de impact van AI op marketingbanen. Het antwoord: “AI kan marketeers helpen bij het automatiseren van veel van hun dagelijkse taken, zoals e-mailmarketing, social media management en advertentieoptimalisatie. Dit kan leiden tot een vermindering van werkdruk en meer tijd voor creatieve en strategische taken. Echter, de groeiende rol van AI in de marketing betekent ook dat sommige taken waar mensen voorheen verantwoordelijk voor waren, nu geautomatiseerd kunnen worden. Dit kan leiden tot het verdwijnen van sommige marketingbanen, zoals bijvoorbeeld de copywriter of de e-mailmarketeer.”
Zoals je ziet is het antwoord nu al bijna net zo goed als onze persoonlijk geschreven tekst. Voor meer vragen over de impact van AI kun je bij de AI terecht. Mocht je menselijke marketeers nodig hebben voor een opdracht: start de chat, dan krijg je een van de mensen van Aanpoters te spreken 🙂