0639340700

Performance Max campagnes. De succesformule in 10 stappen.

Google Performance Max

Wat is Google Ads Performance Max?

Performance Max is een advertentietool van Google die bedrijven helpt om hun advertenties op verschillende kanalen te tonen, zoals Google-zoekadvertenties, Google Display-advertenties en YouTube-advertenties, allemaal binnen één enkele campagne! Door gebruik te maken van machine learning beweert Google dat Performance Max betere resultaten kan opleveren voor bedrijven. Het kan een krachtige manier zijn om meer verkeer naar je website te sturen, je merk te promoten en verkopen te krijgen.

Met de komst van machine learning en artificial intelligence zien we steeds meer automatisering in het marketing landschap. Het klinkt allemaal geweldig, maar biedt deze automatisering ook echt de voordelen die het belooft?

De voordelen van Performance Max

  • (Beter) resultaat door machine learning
  • Meerdere kanalen met één campagne
  • Simpele opzet

De nadelen van Performance Max

  • Werkt niet bij iedereen
  • Data en budget nodig om te optimaliseren
  • Minder inzicht en controle

Hoe gebruik je Google Performance Max-campagnes optimaal?

1. Het beste campagne doel

Kies het doel dat het beste past bij de doelen van je bedrijf: aankopen, leads genereren of winkelbezoeken. Voor de overige doelen zien wij (nog) geen goede resultaten dus kun je PM campagnes beter nog niet inzetten.

Sales objective in Performance Max
Kies hier voor aankopen, leads genereren of winkelbezoeken.

2. Kies alleen de meest effectieve conversieactie

Waarschijnlijk heb je meerdere conversieacties (bijvoorbeeld product bekeken > toevoeging aan winkelmandje > aankoop). Voor Performance Max-campagnes is het aan te raden om alleen de meest effectieve conversie te kiezen, bij e-commerce bedrijven dus de aankopen en bij overige bedrijven contactaanvragen. Op die manier zal de campagne zich richten op het optimaliseren van die conversie.

Voor het instellen van conversies heb je wat technische kennis nodig. Als je die niet hebt raden we je aan om het adverteren op Google over te laten aan een expert. Zoals de SEA specialisten van Aanpoters. Weten wat marketing kost bij Aanpoters? Lees dit artikel.

Conversie doel
Kies hier je belangrijkste conversiedoel.

3. De effectiefste biedstrategie

Als het mogelijk is, kun je het beste bieden op basis van de conversiewaarde maximaliseren. Als je geen waarde hebt toegewezen aan je conversies, kun je het beste kiezen voor aantal conversies maximaliseren.

4. Gebruik een test budget

Het is een goed idee om te beginnen met een testbudget voordat je het hele advertentiebudget investeert in een Performance Max campagne. Op deze manier kun je controleren of de campagne de gewenste resultaten oplevert voordat je besluit om deze op te schalen. Om de beste resultaten te behalen, is het belangrijk om ten minste 3 conversies per dag te genereren, dus pas je startbudget hierop aan. Ook moet de PM campagne minstens een maand lopen voordat je wijzigingen doet of conclusies trekt.

5. URL-uitbreiding: AAN (erg belangrijk)

Het inschakelen van URL-uitbreiding is een essentiële stap binnen Performance Max-campagnes. Dit geeft de campagne de vrijheid om elke webpagina van je website te gebruiken en zo optimaal mogelijk te presteren. Heb je pagina’s die je echt niet wil gebruiken? Dan kun je deze hier uitsluiten.

Url expansie aan
URL uitbreiding.

6. Neem controle terug met Asset Groups

Dit is het moment waar je wat controle kan terugkrijgen over de P.Max campagne met de asset groups. Vul je asset groups met je beste afbeeldingen, video’s, aansprekende titels en beschrijvingen. Als je in de e-commerce zit, gebruik dan in je titels woorden zoals “Shop”, “Bestel”, “Top-rated”, etc. Zo kun je de aandacht van je doelgroep trekken en ze verleiden om te klikken!

7. Leg de nadruk op je landingspagina’s

Wil je nog meer optimaliseren? Zorg er dan voor dat je grondig zoekwoordonderzoek doet om te bepalen waar je product, dienst of bedrijf sterk in is. Creëer hier zoveel mogelijk relevante content voor (specifieke landingspagina per zoekopdracht), zodat Google je als een expert op dat gebied gaat beschouwen. Dit is niet alleen goed voor de SEO-waarde van je website, maar ook voor de prestaties van je Performance Max-campagnes.

8. Laat je branded search campagnes niet overnemen.

Performance Max campagnes nemen soms je branded search campagnes over. Waardoor de ROAS hoog lijkt maar eigenlijk vooral branded verkeer binnenkomt. Daarom dien je bij performance max campagnes branded zoektermen uit te sluiten (als je dit niet zelf kan, kan je Google rep dit voor je doen). Zet vervolgens al je branded zoektermen exact in je branded search campagne, dan hebben die voorrang op de performance max campagnes.
 

9. Blijf shopping advertenties vertonen bij je merk.

PM neemt ook je shopping campagnes over. Als je branded zoektermen uitsluit bij performance campagnes (zoals we in de vorige tip adviseren) worden geen shopping advertenties meer getoond wanneer iemand naar je merk zoekt. Om te zorgen dat dat wel zo blijft dien je vervolgens een klassieke shopping campagne te maken. Die advertenties worden dan alleen getoond als iemand op de uitgesloten, dus branded, zoektermen zoekt. 

10. Test wie de ideale doelgroep is

Om de Performance Max campagne te laten weten wie je huidige klanten zijn, is het belangrijk om een richtlijn mee te geven aan het algoritme. Dit doe je door het toevoegen van doelgroepen van websitebezoekers (remarketing), doelgroepen die in de markt zijn voor je product (in-market doelgroepen) en zoektermen waar de doelgroep naar zoekt (custom intent).

Je kunt verschillende doelgroepen tegen elkaar testen door een nieuwe asset group aan te maken met een andere doelgroep. Zo kun je zien welke doelgroep het beste werkt voor jouw campagne.

Ook het instellen van de juiste doelgroepen vereist enige ervaring en technische kennis. Als je die niet hebt kun je ons je Google Ads campagnes laten beheren. We sturen je graag een voorstel.

Conclusie: Performance max

Performance Max kan een krachtige tool zijn voor je bedrijf, maar het is belangrijk om goed in te stellen zodat je geen geld verspilt. En te testen om te zien of het voor jouw business werkt. Door de bovenstaande stappen te volgen, kun je snel de gewenste zichtbaarheid en resultaten bereiken.

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van een Performance Max-campagne of als je meer wilt dan alleen een PM campagne, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!