Waarom nu het moment is om over te stappen naar Google Analytics 4.
Sinds 1 juli 2023 is het niet meer mogelijk om website bezoekers te tracken met Google Universal Analytics.
Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4. Als je nu nog niet overgestapt bent naar Google Analytics 4 ben je dus aan de late kant, maar toch is dit dan hét moment om hiermee te beginnen. In dit artikel lees je waarom je over moet stappen en welke handelingen wij hierin essentieel vinden.
Als je wilt dat wij Google Analytics 4 opzetten en sowieso je data tracking verbeteren, vraag het ons: marketingbureau Aanpoters. We kunnen niet alleen zorgen dat jij precies meet wat er gebeurt op je website maar ook je online campagnes verbeteren zodat die meer resultaat opleveren.
Wat is het verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?
Als je het verschil tussen Universal Analytics en GA4 zo simpel mogelijk uit wil leggen dan kom je hierop uit:
- Universal Analytics is gebaseerd op sessies en verschillende hit types die tijdens die sessie gebeuren. Denk hierbij aan een bereikte pagina of een voltooid evenement zoals een klik of een voltooide registratie.
- Google Analytics 4 is volledig gebaseerd op gebeurtenissen en niet meer op sessies. Zo is iedere bekeken pagina nu een aparte gebeurtenis worden zij niet meer samengevoegd in sessies.
- De interface van de programma’s verandert zoals op de onderstaande afbeeldingen te zien is. Hierdoor vind je gebeurtenissen en relevante cijfers op andere locaties terug.
Universal Analytics
Google Analytics 4
Waarom moet je overstappen naar
Google Analytics 4?
Als je niet voor juli 2023 bent overgestapt naar Google Analytics 4 kun je jouw website data in GA4 niet vergelijken met de data van een jaar terug in het oude Google Analytics. Dit komt doordat de data vanuit Universal Analytics niet overgezet kan worden naar Google Analytics 4.
Je zou een omweg kunnen zoeken zoals de data over te zetten naar programma’s als Google Data Studio of Tableau. Dit is echter erg omslachtig en als je op tijd begint hoef je dit dus niet te doen. Kwestie van nu even tijd investeren om je later een hoop extra tijd te besparen.
Wij kunnen uiteraard helpen bij het opzetten van de metingen op je website in Google Analytics 4 zodat jij goed weet wat bezoekers op je website doen. Hulp nodig? Vraag het ons via de chat.
Hoe maak je een Google Analytics 4 property aan?
Je kan een Google Analytics 4 aanmaken die naast jouw Universal analytics account loopt. Onze tip is: Doe dit ook! Op deze manier kan je checken of de data uit Google Analytics 4 overeenkomt met de UA data. Test over een periode van een week of het aantal paginaweergaven overeenkomt. Neem in deze periode de huidige dag niet mee omdat je nog niet alle data hiervan hebt.
Je maakt een Google Analytics 4 account aan door naar instellingen te gaan in de huidige Google Analytics property, vervolgens selecteer je de ‘GA4 Setup Assistant’ en hier selecteer je ‘Get Started’.
Waar moet je op letten bij het aanmaken van het Google Analytics 4 account?
Bij het overgaan naar Google Analytics 4 worden basis gebeurtenissen zoals pageviews automatisch gemeten. Jouw custom doelgroepen, gebeurtenissen en conversies worden echter niet meegenomen. Let er daarnaast ook op dat je het eigen domein en IP adres uitsluit zodat deze data niet gemeten wordt. Als je Google Tag manager gebruikt voor het instellen van gebeurtenissen dan zal je ook dit opnieuw in moeten stellen.
Het is dus zaak dat je de doelgroepen en custom gebeurtenissen opnieuw aanmaakt en dat je het IP adres en domein opnieuw uitsluit. Lukt het aanmaken van de doelgroepen en events niet? Neem dan contact met ons op!
Omhoog met de beentjes dus