Waarom wij soms potentiële klanten afwijzen.
Stel je wordt benadert door een bedrijf met een miljoenen omzet, waarvan de producten over de hele wereld te vinden zijn, met de vraag of je ze kunt helpen met full service marketing. Je krijgt dik betaald voor een uitgebreid project van branding tot campagnes op alle kanalen in veel landen. Het ziet eruit als een kans die je met beide handen zou moeten aannemen. Een aantal van je medewerkers zouden een jaar lang geen andere klanten hoeven te bedienen. De enige downside: het is een van de grootste visleveranciers in de wereld.
Tijdens ons telefoongesprek vroegen we naar de doelen van het bedrijf. Die bleken uitsluitend gericht op meer marktaandeel en meer verkopen. Waar wij vooral hoopten op een strategische omslag naar duurzamere visvangst werd het woord duurzaamheid überhaupt niet genoemd. Zorgen dat mensen meer vis kopen en daarmee de zee verder vernietigen is nou niet iets waar ons hart sneller van gaat kloppen. Het was voor ons na een telefoontje al meteen duidelijk: wij zijn een duurzaam marketingbureau. Dus dit gaan we niet doen.
We zijn Aanpoters gestart om de wereld van marketing te verbeteren, en om met onze marketing skills de wereld te verbeteren. Verhalen van organisaties die het beste voor hebben met de wereld verdienen wat ons betreft meer bekendheid dan de organisaties die niet over de toekomst nadenken.
Ondernemingen die niet binnen onze idealen passen wijzen wij dus vriendelijk de deur. De volgende bedrijven kregen ook een nee:
- Internationale kunstmest leverancier
- Geneesmiddelenontwikkelaar zonder certificaten
- Hondenfokkerijen
- Dropshippers die snel geld willen verdienen met troep
- Diamantenhandelaar in Dubai