menu

Adverteren op Pinterest?

7 tips om jouw Pinterest marketing te verbeteren.

Tip 1: Heb je het juiste product voor Pinterest marketing?

Pinterest is een zoekmachine voor inspiratie. Mensen zoeken geen antwoorden, websites of producten maar leuke ideeën. Van recepten en inrichting tot gadgets en styling. Het is een platform waar men de zoektocht naar producten begint. 

Hoe kom je erachter of ze jouw product zoeken? Simpel: typ het in de Pinterest zoekbalk en kijk of deze automatisch wordt aangevuld. Wordt alleen het woord zelf vertoond? Dan is er weinig interesse naar:

 

pinterest advertenties geen resultaat
Weinig tot geen resultaten
pinterest marketing goed product
Veel resultaten

Tip 2: Bereik je wel de juiste doelgroep op Pinterest?

Pinterest is een sociaal medium met een unieke doelgroep. 70% van de gebruikers zijn vrouw. De pins (berichten) worden zelfs voor 93% door vrouwen geplaatst. Milennials gebruiken Pinterest net zo veel als Instagram. Maar ook moeders zijn fan. 

Pinterest marketing is dus vooral nuttig als je vrouwen wilt bereiken tussen de 18 en 40 jaar oud. Als dat niet je doelgroep is kun je beter andere advertentieplatformen gebruiken. 

Facebook advertenties om ouderen en mannen te bereiken. Instagram advertenties om jongeren te bereiken. Linkedin advertenties om bedrijven te bereiken.

Tip 3: Heb je de juiste content voor Pinterest advertenties?

Mensen gebruiken Pinterest dus om inspiratie op te doen. Dan moet jouw content niet focussen op het verkopen van een product of service. Je content moet zich eerst focussen op het vertellen van een verhaal of het geven van ideeën. 

Slimme marketeers tonen in een inspirerende setting hoe het product/service gebruikt kan worden. Afbeeldingen waarin een product gebruikt wordt noemt men ‘lifestyle images’. Die heb je dus nodig voor Pinterest. 

Mensen gebruiken Pinterest vooral als zij zich vervelen. Je kunt in advertenties daarom naar je website verwijzen waar je meer vertelt over je product of zelfs meer voorbeelden toont. 

Pas als iemand die inspirerende lifestyle content heeft bekeken kun je ze opvolgen met advertenties die op verkopen gericht zijn.

 

Tip 4: Welk formaat werkt het beste voor Pinterest advertenties?

Je kunt niet simpelweg de afbeeldingen van je website of andere sociale media inzetten als gepromote pins.

Pinterest vormt alle afbeeldingen namelijk om naar 2:3 formaat. Wil je geen uitgerekte advertenties, lever de afbeeldingen en video’s dan dus aan in 2:3 formaat.

De ideale afmeting voor een Pinterest advertentie is 1000×1500 pixels.  Dan heb je de scherpste foto’s die zo veel mogelijk scherm bedekken.

Pinterest advertenties

Tip 5: Hoe zorg je dat jouw advertenties opvallen?

Zoek eens op de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Kijk welke kleuren gebruikt worden. Zorg dat jij andere kleuren gebruikt dan de rest.

Veel adverteerders plaatsen afbeeldingen zonder tekst op Pinterest. Uit onze tests blijkt echter dat blokken tekst in een afbeelding zorgen voor een hogere klikratio.

Verhoog de ‘wow’ factor van je advertenties door je kleuren uit het beeld te laten springen. Dit bereik je door de saturatie van je afbeelding met 25% te verhogen.

 

Tip 6: Hoe vertel je jouw verhaal via Pinterest?

1 foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar soms is 1000 woorden te weinig om jouw product uit te leggen. Dan werkt video beter. Ons advies is om bij enigszins complexe producten altijd te beginnen met een gepromote video.

Na de eerste 30 seconden zijn bijna al je kijkers afgehaakt. Probeer de video dus max 30 seconden te houden. Je hoeft nog niet alles te vertellen, alleen de waarden over te brengen. 

Degenen die meer dan de helft van je video hebben bekeken (dus interesse tonen) volg je op met shoppable pins. Daarin toon je pas producten en geef je redenen om de aankoop te doen. Bijvoorbeeld USP’s zoals duurzaamheid of een tijdelijke aanbieding.

Gepromote carousels werken in onze tests minder goed dan statische afbeeldingen. Heb je weinig budget? Zet dan dus geen carousel advertenties in.

Net als op alle advertentieplatformen zul je meerdere advertenties tegelijk tegen elkaar moeten testen om te zien wat het beste werkt.

Heb je hulp nodig met marketing op nieuwe platformen zoals Pinterest, TikTok of Whatsapp? Laat het ons weten. Mail [email protected] of start de chat.

Ben je geïnteresseerd?
Laat het ons weten via deze chat

Dit vinden anderen.

Google Rating

4,9

  • Avatar Miriam Swaans ★★★★★ 2 weken geleden
    Tevreden over de fijne samenwerking, het vooruitdenken en het zien van kansen. En ook de communicatie verloopt altijd vlot en transparant. Kortom, een club die ik graag aanbeveel.
  • Avatar Benno Smits ★★★★★ 3 maanden geleden
    Dit zijn Aanpoters! Dynamisch, professioneel, klantgericht en vriendelijk. Wij verwachten een betrouwbare partner voor de toekomst te hebben. De persoonlijke aanpak en het snel schakelen spreekt ons erg … More aan. Aanpoters biedt FiberNow toegevoegde waarde met hun frisse kijk en manier van werken. In zeer korte tijd een mooie prestatie geleverd Aanpoters! Dank daarvoor.
  • Avatar elze frie ★★★★ 3 maanden geleden
    Fris, snel, kundig en een beetje eigenwijs. Gericht op samenwerking met de klant. Ze doen wat je vraagt, geven advies en weten waar ze het over hebben. Prettig in de communicatie, serieus maar ook met … More een goed gevoel voor humor.
  • Avatar Dieseltank-Reiniging ★★★★★ een maand geleden
    Zeer professioneel. De heren zijn zeer goed thuis in de materie en schakelen snel.
  • Avatar Jonge Helden Academie JHA ★★★★★ 3 maanden geleden
    Goed contact, geven advies op maat en willen meedenken als je vragen hebt. Zeer fijne samenwerking!