Adverteren op Pinterest

Pinterest is een zoekmachine voor inspiratie. Mensen zoeken geen antwoorden, websites of producten maar leuke ideeën. Van recepten en inrichting tot gadgets en styling. Het is een platform waar men de zoektocht naar producten begint.

Wil jij een visueel verhaal vertellen of mensen inspireren? Dan is Pinterest marketing wellicht interessant voor jou. We maken graag samen met jou een marketingplan voor je product. 

Wil je eerst meer leren over Pinterest marketing? Lees dan deze 7 tips.

Marketingmedewerker

7 tips om je Pinterest marketing teverbeteren?

Tip 1: check of je product gezocht wordt op Pinterest

Hoe kom je erachter of mensen je product zoeken? Simpel: typ het in de Pinterest zoekbalk en kijk of deze automatisch wordt aangevuld. Wordt alleen het woord zelf vertoond? Dan is er weinig interesse naar zoals je hieronder ziet. Bij hangplanten geeft Pinterest suggesties. Bij auto monteur niet.

pinterest marketing goed product
Veel resultaten
pinterest advertenties geen resultaat
Weinig tot geen resultaten

Tip 2: Bereik de juiste doelgroep op Pinterest

Pinterest is een sociaal medium met een unieke doelgroep. 70% van de gebruikers zijn vrouw. De pins (berichten) worden zelfs voor 93% door vrouwen geplaatst. Milennials gebruiken Pinterest net zo veel als Instagram. Maar ook moeders zijn fan. 

Pinterest marketing is dus vooral nuttig als je vrouwen wilt bereiken tussen de 18 en 40 jaar oud. Als dat niet je doelgroep is kun je beter andere advertentieplatformen gebruiken. 

Facebook advertenties om ouderen en mannen te bereiken. Instagram advertenties om jongeren te bereiken. Linkedin advertenties om bedrijven te bereiken.

Tip 3: Gebruik de juiste content voor Pinterest advertenties

Mensen gebruiken Pinterest dus om inspiratie op te doen. Dan moet jouw content niet gefocust zijn op het verkopen van een product of service. Je content moet een bepaalde sfeer geven of gevoel opwekken of idee geven. 

Slimme marketeers tonen in een inspirerende setting hoe het product/service gebruikt kan worden. Afbeeldingen waarin een product gebruikt wordt noemt men ‘lifestyle images’. Die heb je dus absoluut nodig voor Pinterest. 

Mensen gebruiken Pinterest vooral als zij zich vervelen. Je kunt in advertenties daarom naar je website verwijzen waar je meer vertelt over je product of zelfs meer voorbeelden toont. Ga dus niet teveel in op technische details bij Pinterest.

Pas als iemand die inspirerende lifestyle content heeft bekeken kun je ze opvolgen met advertenties die op verkopen gericht zijn.

De kosten per conversie zijn bij Aanpoters 3 keer lager dan gemiddeld.

Omhoog met de beentjes dus

featured image

Tip 4: Welk formaat werkt het beste voor Pinterest advertenties?

Je kunt niet simpelweg de afbeeldingen van je website of andere sociale media inzetten als gepromote pins.

Pinterest vormt alle afbeeldingen namelijk om naar 2:3 formaat. Wil je geen uitgerekte advertenties, lever de afbeeldingen en video’s dan dus aan in 2:3 formaat.

De ideale afmeting voor een Pinterest advertentie is 1000×1500 pixels.  Dan heb je de scherpste foto’s die zo veel mogelijk scherm bedekken.

Tip 5: Hoe zorg je dat jouw advertenties opvallen?

Zoek eens op de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Kijk welke kleuren gebruikt worden. Zorg dat jij andere kleuren gebruikt dan de rest.

Veel adverteerders plaatsen afbeeldingen zonder tekst op Pinterest. Uit onze tests blijkt echter dat blokken tekst in een afbeelding zorgen voor een hogere klikratio. Gebruik dit wel sporadisch en zorgvuldig. 

Verhoog de ‘wow’ factor van je advertenties door je kleuren uit het beeld te laten springen. Dit bereik je door de saturatie van je afbeelding met 25% te verhogen.

Tip 6: Hoe vertel je jouw verhaal via Pinterest?

Ze zeggen 1 foto zegt meer dan 1000 woorden. Maar soms is 1000 woorden te weinig om jouw product uit te leggen. Dan werkt video beter. Ons advies is om bij enigszins complexe producten altijd te beginnen met een gepromote video.

Na de eerste 30 seconden zijn bijna al je kijkers afgehaakt. Probeer de video dus max 30 seconden te houden. Je hoeft nog niet alles te vertellen, alleen de waarden over te brengen. 

Degenen die meer dan de helft van je video hebben bekeken (dus interesse tonen) volg je op met shoppable pins. Daarin toon je pas producten en geef je redenen om de aankoop te doen. Bijvoorbeeld USP’s zoals duurzaamheid of een tijdelijke aanbieding.

Gepromote carousels werken in onze tests minder goed dan statische afbeeldingen. Heb je weinig budget? Zet dan dus geen carousel advertenties in.

Net als op alle advertentieplatformen zul je meerdere advertenties tegelijk tegen elkaar moeten testen om te zien wat het beste werkt.

Heb je hulp nodig met marketing op nieuwe platformen zoals Pinterest, TikTok of Whatsapp? Laat het ons weten.

Eerst zien dan geloven?
reclamebureau nijmegen