Wat is marketing?
Marketing is een breed concept, maar kort gezegd bestaat het uit alle activiteiten die organisaties helpen om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Goede marketing doet dat met de juiste boodschap, bij de juiste doelgroep, op de juiste plaats en op het juiste moment. Om dat te bereiken hebben we eens stappenplan opgesteld.
Marketing: hoe doe je het goed?
Bij marketingbureau Aanpoters hebben we meer dan 200 organisaties met marketing geholpen. Inmiddels helpen we vooral organisaties die al wat groter zijn (MKB / scale – up) met het zetten van de volgende stap in marketing. Ze hebben al e.e.a. geprobeerd maar willen nu eens zien wat het nou echt allemaal oplevert en hoe het nog beter kan. Hier lees je hoe wij als marketingbureau precies te werk gaan. Als je marketing op de juiste manier wilt doen, kun je een aantal belangrijke stappen niet overslaan:

Snap je doelgroep
Een essentieel onderdeel van marketing is weten wie je potentiële klanten zijn en wat hen interesseert. Dit kun je niet zelf verzinnen. Daarvoor moet je kijken naar data uit de markt. Bij Aanpoters doen we hiervoor onder andere zoekwoord-, trend- en concurrentieanalyses. Daarna testen we je boodschap bij verschillende doelgroepen om te zien welke het beste reageert. Vaak blijkt dat niet de doelgroep te zijn die je had verwacht.
Stel doelen
Wat wil je bereiken met je marketinginspanningen? Wil je meer bekendheid, meer verkopen of wellicht meer aanvragen genereren? Een duidelijk doel stellen zodat alle neuzen in je organisatie dezelfde kant op staan is belangrijk. Sommige organisaties weten wanneer ze bij ons starten nog niet precies wat ze willen bereiken, dan helpen wij daarbij. Wij zullen altijd eerst een vrijblijvend voorstel sturen met wat wij volgens ons de beste marketingstrategie is. Zo deden we voor deze organisatie uiteindelijk de volledige branding en campagnes.
Zet de juiste kanalen in
Onderzoek waar je doelgroep zich bevindt en welke kanalen het beste bij jouw organisatie passen. Er zijn heel veel verschillende kanalen waar je aan kunt denken om je boodschap op te verspreiden. Een aantal voorbeelden: sociale media, je eigen website en e-mailmarketing. Het bouwen van een website kan je met een gerust hart aan Aanpoters overlaten. Vervolgens zorgen we ook dat jouw doelgroep die flitsende website weet te vinden.
Maak waardevolle content
Het maken van kwalitatief goede content is een essentieel onderdeel van effectieve marketing. Zorg ervoor dat alles wat je deelt wat toevoegt aan je merk en waarde biedt aan je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan blogartikelen, foto’s en video’s of handleidingen, zoals deze 🙂. Wist je dat we bij Aanpoters ook samenwerken met video- en fotografen?
Promoot je boodschap
Heb je je doelgroep en boodschap helder? Dan wordt het tijd om deze te verspreiden via je gekozen kanalen. Gebruik bijvoorbeeld sociale media campagnes om je content te delen, display banners om je bereik te vergroten en e-mailmarketing om contact met geïnteresseerden te onderhouden. Aanpoters is een echt performance marketingbureau, dat betekent dat wij focussen op resultaat. De kosten per conversie zijn bij Aanpoters zelfs drie keer lager dan gemiddeld.
Analyseer en optimaliseer
Houd bij hoe je marketinginspanningen lopen en leer hiervan. Je kunt honderden statistieken analyseren om vervolgens met die inzichten je strategie aan te passen en te verbeteren. Heb je al campagnes lopen maar weet je niet waar het misgaat? Wij kunnen je huidige website en campagnes analyseren om te laten zien waar jij kansen laat liggen voor je organisatie. Zoals we dat al eerder deden voor oa het Rode Kruis, gemeente Nijmegen, Matrixx en SSH&.