fbpx

Welke soorten marketing zijn er?

Adverteren op Netflix? Yep, via Aanpoters heb je als een van de eersten in Nederland toegang tot de beta van Netflix om advertenties te draaien.

Marketing: hoe doe je het goed?

Marketing is er in vele vormen en maten. Alle communicatie die ervoor zorgt dat een organisatie gezien wordt is een vorm van marketing. Het doel van marketing is bijna altijd hetzelfde: meer bekendheid, contactaanvragen of verkopen. Maar er zijn vele verschillende soorten marketing. Welke zijn er, en welke zijn het effectiefst? Dat lees je hier.

Ben jij klaar voor marketing door Aanpoters?

1. Traditionele marketing: Offline marketing

Offline marketing verwijst naar de oorspronkelijke vorm van marketing die werd ingezet voordat we terechtkwamen in het digitale tijdperk.

Traditioneel gezien werd marketing gedaan door middel van advertenties in de vorm van posters, kranten, tijdschriften, radio, televisie en billboards. Hoewel deze vorm van marketing nog wordt ingezet, is het meestal niet aan te raden om daarmee te beginnen. Het klinkt tof om op TV of radio te verschijnen. Maar je betaalt veel geld per persoon die het te zien krijgt, en bereikt maar een klein deel van je doelgroep. Daarnaast is het niet goed meetbaar wat het effect is van deze vorm van marketing.

Offline marketing zetten we daarom altijd in als extra, maar niet als hoofdvorm van marketing. Tenzij daar een specifieke reden voor is. Bij het promoten van een lokaal evenement voor een brede doelgroep werkt het bijvoorbeeld nog wel.

Bij offline marketing heb je goedkope en dure opties, zo kun je beter A3 en A0 posters plakken (kost een paar euro per poster die een paar weken hangt) in plaats van Abri’s kopen (honderden euro’s per week per abri).

2. Online marketing (nieuwe generatie marketing)

Online marketing gaat over alle marketinginspanningen die digitaal plaatsvinden. Denk hierbij aan het inzetten van je website, sociale media, e-mailmarketing en online advertenties.

Digitaal je marketing uitvoeren is de way-to-go omdat bijna iedere doelgroep op het internet te vinden is en smartphones gebruikt. Daarnaast weten we op het internet waar de interesses van mensen liggen en kunnen we dus gericht advertenties tonen aan de mensen die op dat moment daar behoefte aan hebben.

Wij zijn de organisatie voor jou als je online zichtbaarder wilt worden. Wij werken oa met Google en Microsoft Ads om jouw organisatie bovenaan in de zoekresultaten te laten verschijnen. Daarnaast maken we je bekend via kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn & Pinterest.

We zijn daarnaast een marketingbureau dat zich het liefst inzet voor duurzame bedrijven. Door duurzame organisaties meer impact te laten maken met behulp van online marketing, werken wij samen aan een betere wereld en dat voelt goed.

3. Contentmarketing: SEO

Contentmarketing / SEO richt zich op het maken en verspreiden van relevante en interessante content (teksten & afbeeldingen) om de aandacht van je publiek te trekken. Het kost veel tijd om goede content te maken, maar je betaalt niet om deze te plaatsen op je website. Content omvat veel: Van blogberichten tot infographics tot podcasts. Je hoopt dat door die relevante content steeds meer mensen jou gaan volgen en uiteindelijk overgaan tot actie.

4. Contentmarketing: Social media content

Deze vorm van marketing gaat over het gebruik van social media platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, etc. om je merk te pushen, betrokkenheid van klanten te krijgen en relaties met klanten op te bouwen. 

Social media marketing kent meerdere vormen. Zo kan je zelf regelmatig een afbeelding of verhaal plaatsen. Dit heten organische berichten omdat je er niet voor betaalt. Het nadeel hiervan is dat je vooral mensen bereikt die jou al kennen en volgen. En het een langzaam proces is om meer volgers te krijgen.

Wij vinden dat je social media up to date moet zijn, maar weten dat je voor resultaat beter betaalde campagnes in kunt zetten. Als je snel wilt groeien is het voeren van campagnes op social media effectief en voor ons is geen social media kanaal te gek. Denk jij dat TikTok het beste past bij jouw doelgroep? Dan gaan we daar adverteren. We testen overigens altijd welk kanaal het beste werkt, en zijn transparant over wat het oplevert.

5. Emailmarketing

E-mailmarketing maakt gebruik van mails om informatie naar (potentiële) klanten te sturen. De boodschap kan gaan over het versturen van de maandelijkse nieuwsbrief, informeren over aanbiedingen of als doel hebben om gepersonaliseerde e-mailcampagnes te realiseren om zo de betrokkenheid, en uiteindelijk verkopen te vergroten. 

Om die emailadressen te verzamelen heb je wel een campagne nodig, waarbij je iets weggeeft in ruil voor dat e-mailadres. Je kunt je ook aanmelden voor de Aanpoters nieuwsbrief om te zien wat wij achter de schermen doen.

6. Influencer marketing

Het aangaan van samenwerkingen met bekende personen is tegenwoordig een aparte tak van marketing. Bij deze vorm van marketing zet je invloedrijke personen met een groot bereik op sociale media in om de bekendheid van je merk te vergroten onder zo veel mogelijk mensen. Organisaties hebben vaak samenwerkingen met influencers omdat ze hun product of dienst willen promoten, vaak in de vorm van gesponsorde berichten of productreviews.

Bekende personen inzetten om zo je bereik te vergroten is iets wat wij al eerder hebben gedaan. Voor onze samenwerking met Besties, hebben we bijvoorbeeld bekende Nederlandse gezichten ingezet als ambassadeurs van het merk.

Puzzel

Welke vorm van marketing past bij jou?

Het is als organisatie belangrijk om de marketingvorm te kiezen die het beste past bij je merk, je doelgroep en je beschikbare middelen. Het mixen van verschillende soorten marketing kan ervoor zorgen dat je een breder publiek bereikt en vergroot de kans op slagen. 

We kunnen op veel gebieden van marketing een steentje bijdragen aan jouw ideeën en merk. En we kijken graag wat voor jou het beste marketingplan is. Neem daarvoor even contact op!

Ben jij klaar voor marketing door Aanpoters?

Aan het genieten? Lees lekker verder