GEO marketingbureau

5 tips voor vindbaarheid in AI zoekresultaten

Diensten en producten worden steeds vaker via AI chatbots zoals ChatGPT, CoPilot, Perplexity en Gemini gezocht. En zoekmachines zoals Google geven als eerste antwoord vaak een Artificial intelligence snippet. Hoe wordt bepaald welke organisaties in die antwoorden verschijnen? Dat gebeurt op basis van EEAT: Ervaring, Expertise, Authoriteit & Trust (betrouwbaarheid). Bij Aanpoters weten we hoe jij op al die punten scoort, zodat jouw organisatie vindbaar wordt in de AI resultaten. Lees je mee?

Tip 1: zorg dat je naam genoemd wordt op relevante plekken voor Autoriteit

AI algoritmen kijken hoe vaak en waar je organisatie genoemd wordt om te bepalen of je een autoriteit bent. Nou komt 40% van de resultaten van AI van Reddit. En kun je dat dus als hack gebruiken om je authoriteit te vergroten. Beantwoord relevante vragen in ieder geval op Reddit, vanuit jouw organisatie.

Verder raden we je aan om te kijken welke vragen er rondom jouw product of dienst worden gesteld. Dit check je met gratis SEO/GEO tools zoals AnswerThePublic en Google Trends. Als je er geld voor over hebt kun je ook via Ahrefs zien hoe goed je gevonden wordt in AI.

Vervolgens kijk je welke websites bij die antwoorden verschijnen. Probeer op die plekken ook jouw organisatie te (laten) noemen. Je kunt die websites vragen of je een gastblog mag schrijven voor die website.

Voor het vaker noemen van je naam kun je ook nieuwsplatformen in je markt benaderen. Je betaalt hen dan om bijvoorbeeld een nieuwtje of een relevante case te delen. En bouwt zo aan je autoriteit.

Hoe doen wij GEO marketing?

  • We analyseren je resultaten en concurrentie
  • We stellen een plan op voor meer vindbaarheid
  • We maken de content
  • We zorgen dat gemeten wordt wat alles oplevert
  • We testen continu wat werkt voor maximaal resultaat.
  • We breiden uit naar andere marketingkanalen
  • Dit alles met een glasheldere communicatie, waardoor jij overzicht behoudt

Zo behalen wij voor jouw organisatie de beste resultaten. Mail [email protected].

Of lees de gratis tips verder:

Tip 2: Verzamel beoordelingen op meerdere platformen voor Betrouwbaarheid

AI kijkt naar beoordelingen op meerdere platformen om te bepalen of een organisatie betrouwbaar is. Zorg dus dat je naast Google ook op wat andere platformen die relevant zijn voor jouw markt beoordelingen verzamelt. Bij marktplaatsen (zoals marktplaats/werkspot/trustoo) is het relatief makkelijk om beoordelingen te verzamelen.

beste google ads agency

Tip 3: Beantwoord vragen die aan AI gesteld worden vanuit jouw Expertise & Ervaring

Via Answerthepublic, People Also Ask, Google Trends en betaalde tools zoals Ahrefs zie je wat potentiële klanten vragen aan zoekmachines en AI. 

Maak een pagina op je website speciaal voor LLMs: AI bots. Waarbij je antwoord geeft op elk van die vragen. Je kunt dit voorbeeld gebruiken. Geef eerst alle informatie over je organisatie. En dan antwoord op de meestgestelde vragen.

Beantwoord de vragen vanuit jouw expertise. Zorg dat je daarbij echt jouw ervaring en kennis van de markt deelt. Met concrete voorbeelden. Zo zien de platformen dat jij expert bent op jouw onderwerp. 

Tip 4: structureer je berichten zodat AI snapt waar het over gaat.

Zorg voor een duidelijke structuur in je berichten. AI crawlers moeten snappen waar je het over hebt en wat belangrijk is. Gebruik dus niet te veel abstracte woorden en poëzie maar duidelijke taal. Ook de opmaak van de pagina moet duidelijk zijn (kop, subtitel, vraag, antwoord). Geef antwoorden het liefst in bulletpoints, daar houden zoekmachines van.

Vraag een vindbaarheid check aan

Benieuwd wat meer vindbaarheid jou kost en oplevert?

Tip 5: Meteen gevonden worden? Dan heb je advertenties nodig.

Is je doel meer websitebezoekers en aanvragen verkrijgen. Probeer je daarom je vindbaarheid te vergroten? Dan is er nog een snellere manier.

Organische vindbaarheid vergroten kost veel inspanning, en dan nog is het niet zeker dat je beter vindbaar wordt. Als je direct meer websitebezoekers / aanvragen wilt, is adverteren het snelst.

De bovenste resultaten zijn bij de Google en Microsoft zoekmachines nogsteeds advertenties. En die advertenties zullen nog lang blijven want dat is het verdienmodel van die bedrijven. Er worden ook steeds vaker advertenties bij de AI resultaten getoond. Door daar te adverteren ben je dus direct vindbaar in de zoekmachines.

Tip 6: Maar verspil geen geld met advertenties!

Het is bij adverteren wel essentieel dat je goed meet wat het resultaat is en alleen op relevante zoektermen adverteert, anders kan het een hoop geld kosten.

Adverteren kun je zelf leren als je veel tijd over hebt, bijvoorbeeld door de Google Ads Eindbaas cursus te volgen. Maar bij marketingbureau Aanpoters kunnen we dit ook voor je uit handen nemen.

We kunnen adverteren in zoekmachines, AI resultaten, social media en overal op het internet. Zo vergroten we al voor vele organisaties de vindbaarheid en het aantal aanvragen. We sturen je hiervoor graag een vrijblijvende een offerte. Mail [email protected] of bel 0242110689

Benieuwd wat vindbaarheid vergroten
jouw organisatie kan opleveren?