0639340700

Wat zeggen de cijfers?
Dit is data tracking.

Weten wat werkt? gebruik data tracking.

Welke boodschap werkt het best en hoe gedraagt de bezoeker zich op de website? En misschien nog wel belangrijker: leveren de campagnes ook daadwerkelijk iets op?

Nog niet zo lang geleden plaatste je een boodschap in de krant, bij het lokale buurtcentrum of op teletekst en moest je maar hopen dat het iets ging opleveren. Soms deed het dat en soms niet. Waarom iets wel of niet gebeurde moest je maar voelen. Die tijden zijn (gelukkig) voorbij. Met data tracking is het mogelijk geworden om niet te gokken wat jouw boodschap doet, maar kunnen we zien en meten wat werkt.

Waarom zijn cookies belangrijk voor data tracking?

Maar wat is die tracking nou precies? De tracking waar wij het steeds over hebben, gebeurt door het plaatsen van een cookie. Je hebt die waarschijnlijk al ontelbaar vaak in je leven geaccepteerd, maar waarschijnlijk weet je niet helemaal waarom.

n de meest simpele vorm kan je een cookie het beste voorstellen als volgt: Je gaat naar de stad om een nieuwe regenjas te kopen bij Bever. Je loopt de winkel in en de winkelmedewerker plakt een gele sticker op je schouder, je kijkt wat rond en loopt vervolgens de winkel uit. Helaas, er hing niets tussen voor jou, dus jij kocht niets. Het weekend erop ga jij weer de stad in. Personeel van de Bever is aan het flyeren met korting op regenjassen, maar zij willen niet zomaar iedereen benaderen. Ze geven de flyer alleen aan mensen met een gele sticker. Die zijn namelijk al eens in de winkel geweest en hebben daarmee een bepaalde interesse getoond. Jij blij, want jij had die sticker nog op je schouder, kreeg de flyer en kocht zo’n lekkere Patagonia jas met korting.

De gele sticker is een cookie en zorgt ervoor dat wij, of in dit geval de Bever, inzicht krijgen in wat bezoekers doen. Voordat je nekharen overeind schieten: een cookie is in de basis niet schadelijk of eng en levert websitebouwers en marketeers cruciale informatie over het gebruik van een website. Zonder dat jij daarbij meteen hyper gepersonaliseerde ads krijgt te zien (daar komen we in een ander artikel nog op terug), zoals in het voorbeeld hierboven.

Cliché, maar waar: meten is weten.

Terug naar de online wereld. Het is voor jouw organisatie natuurlijk belangrijk om te weten of de campagnes die wij draaien zinvol zijn. Dat bepalen we eigenlijk altijd door te kijken of conversies binnen komen. Die conversie kan van alles zijn: Of het nou gaat om lid worden, mee doen met een actie, een product kopen of aanmelden voor een nieuwsbrief.

Voordat we een boodschap online gaan verspreiden beginnen we dus altijd met het instellen van tracking. Dat doen we op alle relevante platformen waar we advertenties op draaien. Denk aan Meta Ads (Facebook & Instagram), Google Ads, Pinterest of LinkedIn. Al deze platformen hebben een eigen manier voor het tracken van websiteverkeer en moeten voldoen aan steeds strengere Europese regelgeving (bron).

Met data tracking zien we dus wat onze campagnes opleveren en leren we steeds beter wat werkt. Welke doelgroepen bereiken we en hoe reageren zij op de boodschap? Door de resultaten continu te monitoren kunnen we campagnes bijsturen, schalen we af wat niet werkt en komen we tot inzichten die voor jouw organisatie interessant zijn.

Analyseer, Creëer, Test, Verbeter en Repeat.

Een van de belangrijkste waarden van ons werk is dat wij niet doen alsof we de waarheid in pacht hebben. Door jarenlange ervaring met adverteren weten we natuurlijk wat doorgaans werkt, maar elke boodschap is anders en zelfs een minimale aanpassing in een afbeelding of titel kan ervoor zorgen dat resultaten anders zijn. Dat maakt het ook zo interessant. Met data tracking kunnen we precies zien welke nuanceverschillen belangrijk zijn voor de resultaten.

Als we voor jouw organisatie campagnes draaien, houden we doorlopend de data in de gaten. We checken welke afbeeldingen, video’s en teksten de meeste conversies opleveren. Dat is een doorlopend proces van analyseren, creëren, testen en verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat het budget zo efficiënt mogelijk wordt besteed.

Naast de boodschap testen we ook verschillende doelgroepen. Van hele brede doelgroepen, tot niches en van specifieke website-pagina bezoekers tot aan social media volgers. Ook hier meten we welke doelgroepen de beste resultaten opleveren.

Hoe gedraagt de bezoeker zich op de site?

De campagnes lopen en bezoekers komen op je website. Er komen wat resultaten binnen, maar het kan beter. Wat dan? Een essentiële factor in ons hele marketingverhaal is jouw website. Dat is uiteindelijk de plek waar de conversie moet plaatsvinden. Misschien denk je dat de huidige website goed is zoals die is. Dat kan. Maar wij gebruiken liever echte data dan een lekker onderbuik gevoel.

Aan de hand van Google Analytics 4 en Microsoft clarity krijgen we inzicht in het gedrag van de website bezoeker. Door de data van deze programma’s te analyseren weten wij of de bezoeker de pagina überhaupt leest, interesse heeft in het product of de dienst en doorklikt naar de relevante conversie(s). In dit artikel schrijven we over converterende websites.

Hoe rapporteren we al die data?

Niet iedereen is een sucker voor cijfers en dat begrijpen we maar al te goed. Als we campagnes draaien hebben we een maandelijks rapportage moment waarin onze campagne specialist jou meeneemt in de resultaten. Afhankelijk van jouw voorkeur, houden we dit simpel of complex. Zo krijgt de ene opdrachtgever bij ons een simpele presentatie terwijl de andere een realtime Looker Studio dashboard wil. Het belangrijkste is dat we onze data zo aan jou vertellen dat je het begrijpt.

Last but not least, laten we in ons rapportage moment weten hoe jullie, aan de hand van van de data natuurlijk, je aanbod of website kunnen verbeteren zodat we samen verder komen.

Zullen we de resultaten van jouw organisatie ook in de gaten houden?

Aan het genieten? Ga verder op ontdekkingstocht.