Hoe kun je als bedrijf adverteren op Instagram Reels of TikTok?

De jeugd gebruikt Instagram Reels en TikTok, jij ook?

Je kunt niet langer aankomen met een ellenlange horizontale bedrijfsvideo. Korte verticale videos zijn het snelst groeiende social media format van dit moment. Zowel TikTok en Instagram Reels, de platformen die uitsluitend dat format gebruiken, groeien als kool. Wereldwijd heeft TikTok het meer dan een miljard gebruikers en ook in Nederland zijn miljoenen mensen overgestapt. 

Wij helpen je graag met het opzetten van een succesvolle TikTok of Instagram Reels marketingcampagne. Bijvoorbeeld om je merk onder de aandacht te brengen bij de nieuwe generatie. Vraag onze hulp via de chat. Of lees eerst de gratis tips.

"Start een challenge
of doe mee met een trend."

Adverteren via TikTok of Instagram Reels

Net als op YouTube kun je ook op TikTok en Instagram adverteren met video’s. Dit kan met korte advertenties die niet overgeslagen kunnen worden of met lange verticale advertenties die wél geskipt kunnen worden. Ook kun je branded content maken of video’s sponsoren. Omdat er zeer weinig concurrentie is bereik je heel voordelig de mensen tot een jaar of 30. 

Wij doen dit al sinds een aantal maanden en zijn het eerste marketingbureau in Nederland dat op TikTok adverteert. Laat weten als je dit wilt met een mailtje naar [email protected].

Bij TikTok en Reels bepalen de gebruikers welke video’s ze leuk vinden. Die video’s worden vervolgens verspreid. Daarom is het belangrijk dat je advertenties zo leuk zijn dat ze gedeeld worden. Om te leren wat mensen leuk vinden kun je het beste eerst zelf een aantal gratis TikToks maken, ter oefening. Wat kun je dan zoal doen?

Adverteren op TikTok of Instagram Reels

Net als YouTube kun je op TikTok en Instagram reclamevideo’s plaatsen. Wij zijn het eerste marketingbureau in Nederland dat dit doet. Omdat er nog zeer weinig concurrentie is bereik je heel voordelig de Nederlandse jeugd. Laat weten als je dit wilt met een mailtje naar [email protected]

Het is wel belangrijk dat je advertenties zo leuk zijn dat ze gedeeld worden. Om te leren wat TikTokkers leuk vinden kun je het beste eerst zelf meedoen en oefenen. Wat kun je dan zoal doen?

Als bedrijf meedoen op TikTok of Instagram Reels

Het is leerzaam én effectief om zelf mee te doen. Omdat weinig merken dit nog doen is het gratis bereik ongekend hoog. Een beetje een populaire video wordt al snel 100.000 keer bekeken.

Het maken van zo’n video kost je niets, op een beetje tijd en creativiteit na. Hoe minder professioneel het overkomt, hoe beter. Gebruik dus gewoon je smartphone, kijk wat er speelt en maak daar een creatieve variant op. 

Heb je wat hulp nodig? We geven je concrete tips onder deze TikTok challenge video:

1. Doe mee met #trends

Bij TikTok en Reels gaat het steeds minder om het tonen van je perfecte zelf maar om het meedoen met de rest. Zo heb je populaire dansjes, make-overs en lifehacks die iedereen probeert. 

Bij het inloggen op TikTok zie je meteen welke #trends hot zijn. Kies er een die bij jouw merk past en doe zelf mee! Je kunt populaire TikTokkers en Instagrammers (influencers) vragen om dit vanuit jouw merk te doen. Maar als je het zelf doet komt dit veel echter over.

2. Start een challenge

Door een uitdaging vanuit je merk te starten heb je de kans om echt viral te gaan. Zoek iets dat er lastig uitziet maar door iedereen te leren is. 

Dat wordt jouw kenmerkende move. Vernoem de challenge naar je merk en daag iedereen uit het te proberen. Als je dit goed doet staat half Nederland binnenkort jouw truc te leren.

3. Gebruik populaire dansjes en muziek in je reclame

Wil je zelf geen video’s op social media plaatsen? Gebruik dan op z’n minst de populaire muziek en moves in je communicatie op andere platformen. Zo laat je zien dat jij weet wat er speelt.

De toekomst?

Elk nieuwe platform is nog visueler en sneller dan het vorige. TikTok berichten bevatten bijna geen tekst meer. Vaak worden alleen nog #hashtags gebruikt. Best logisch: toen jij jong was las je waarschijnlijk ook liever geen tekst.  

Als je hier rekening mee houdt zit je goed. Probeer jouw merkverhaal binnen 6 seconden en met maximaal één zin tekst te vertellen. Dan kun je mee blijven doen op elk platform.

En nu?

Wil je aan de slag met TikTok of Reels voor jouw bedrijf? Wij kunnen merkcampagnes voor je opzetten. Van strategie tot uitvoering. Stuur een email naar [email protected] of stel direct je vraag via de chat.