Hoe krijg je meer App installaties via Google Ads?

Volg hier het stappenplan voor het opzetten van Firebase Analytics.

Het goed marketen van apps vereist technische vaardigheid, verstand van marketing en kennis van meerdere programma’s. Wil je zelf alvast lezen wat wij doen of wat voorwerk doen? Op deze pagina leer je hoe je jouw Android of IOS App koppelt aan Google Firebase Analytics & Google Ads zodat er gemeten wordt wat er gebeurt in de App nadat iemand deze opent.

Zelf je app instellen voor marketing?

Aan de hand van ons stappenplan kun je al een mooi begin maken met de promotie van jouw App. Heb je een App en wil je meer installaties maar geen zin, tijd, energie of kennis van de promotie ervan ? Neem dan contact op met ons. App marketing doen wij o.a. via Google Ads en Facebook Ads

Waarom Firebase?

We koppelen Firebase aan Google Ads omdat je toegang krijgt tot hoe de advertenties van je app leiden tot app installaties en in app aankopen. Daarnaast kan je vanuit Firebase doelgroeplijsten en conversies naar Google Ads sturen en krijg je gegevens over de prestaties van je app. Zo zie je hoe bepaalde pagina’s presteren, hoe de gebruiker interactie heeft met de app en waar de problemen van de app zitten.

Hoe stel je Firebase in?

Stap 1: Maak het Firebase account aan

Ga naar https://firebase.google.com/ → get started → Create a project → voeg de project naam toe → Voeg Google Analytics toe → maak je project.

Heb je al een bestaand project dat nog niet gekoppeld is aan een Google Analytics account, dan doe je dit als volgt:

Stap 2: Voeg de developer to aan de Firebase

De developer is verantwoordelijk voor het plaatsen van de SDK code van Firebase in de IOS en Android versie van de app. Zonder deze code kan Firebase niet meten. Hoe geef je toegang tot het account: Klik linksboven op het tandwiel → Users and permissions → ad member → Geef altijd owner rol.

Stap 3: Laat de developer de SDK code toevoegen aan de IOS en Android app

Nadat je de developer toegang hebt gegeven tot het Firebase account vraag je of die de SDK code toe wil voegen aan beide versies van de app (Als de app maar op 1 platform verkrijgbaar is alleen op dit platform). Hoe laat je hem dit doen: In het beginscherm van het Firebase project staat ‘Get started by adding Firebase to your app’. Deze stappen laat je de developer doorlopen:

Nadat deze stappen zijn doorlopen is Firebase geïnstalleerd op de app. 

Hoe voeg je gebeurtenissen toe aan Firebase?

Nadat de SDK code geïnstalleerd is meet Firebase al een aantal gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen zijn:

  • First_open (eerste keer app openen)
  • In_App_purchase
  • Screen_view.
Stap 1: Laat de developer gebeurtenissen toevoegen aan de app

Specifieke gebeurtenissen moeten ook weer toegevoegd worden door de developer. Dit kost in het begin wat tijd, maar dan staat het ook. 

Deze link kan gestuurd worden naar de developers voor het installeren van gebeurtenissen: https://firebase.google.com/docs/analytics/events?platform=android

In deze link vind je een aantal gebeurtenissen die worden aangeraden door Google: https://support.google.com/firebase/answer/9267735?hl=nl&ref_topic=6317484

Let op:

  • Gebeurtenissen toevoegen is hoofdletter gevoelig.
  • Gebeurtenissen met dezelfde naam, maar een verschil in hoofdletter worden 2 keer gemeten.

Hoe maak je van een gebeurtenis een conversie?

Ga in Firebase naar Analytics → Druk op events → In de ‘mark as conversion’ kolom vink je de gebeurtenissen aan die je wil gebruiken als conversie.

Hoe link je Firebaas aan Google Ads?

Bij projectoverview druk je op het tandwiel → selecteer users and permissions → Selecteer intergrations → link je Google Ads account.

Let op: Om Google Ads te koppelen aan Firebase Analytics moet je eigenaar zijn van zowel Google ads als Firebase. Dit moet dan gedaan worden door de developer/eigenaar van de app, of wanneer wij het doen, moeten wij toegang krijgen tot zowel het Firebase als het Google Ads account.

En nu? Meer app installaties en verkopen

Nu meten we dus goed wat er gebeurt als iemand vanuit een marketingcampagne jouw app ziet. Installeert diegene de app? En door welke advertentie komt dat? Koopt diegene ook iets in de app? Allemaal relevante resultaten waar je de campagnes op kan optimaliseren.

Nu is het tijd om de campagnes op te zetten en continu te optimaliseren zodat steeds meer mensen de app installeren, tegen steeds lagere kosten per installatie. Dat mag je zelf proberen maar kunnen wij ook voor je doen: stuur ons even de naam van je App naar [email protected], dan sturen we je een voorstel.

De kosten per conversie zijn bij Aanpoters 3 keer lager dan gemiddeld.

Omhoog met de beentjes dus