Hoe krijg je meer App installaties via Facebook Ads?

Volg hier het stappenplan voor het koppelen van je App aan Facebook Ads.

Het goed marketen van apps vereist technische vaardigheid, verstand van marketing en kennis van meerdere programma’s. Wil je zelf alvast lezen wat wij doen of wat voorwerk doen? Op deze pagina leer je hoe je jouw Android of IOS App koppelt aan Facebook Ads zodat er gemeten wordt wat er gebeurt in de App nadat iemand deze opent.

Zelf je app instellen voor marketing?

Aan de hand van ons stappenplan kun je al een mooi begin maken met de promotie van jouw App. Heb je een App en wil je meer installaties maar geen zin, tijd, energie of kennis van de promotie ervan ? Neem dan contact op met ons. App marketing doen wij o.a. via Google Ads en Facebook Ads. 

Het koppelen van een app aan het Facebook Ads account

Voordat je de app gaat koppelen zijn er enkele vereisten:

  • Je moet eigenaar zijn van het FB ads account en de app om deze te kunnen claimen
  • Je hebt de Facebook app-id nodig van de app die je toe wil voegen
  • Je moet de App-ID hebben om een app te kunnen koppelen aan het Facebook Ads account
Hoe kom je aan een Facebook app ID?
  • Maak een account op developer.facebook.com
  • Get started → maak een developer account
  • Create an app → Manage business integrations
  • App ID staat bovenin
  • Verdere settings: settings → Basic → Gegevens invullen.

Hier kun je zien in een video hoe je dit moet doen.

Hoe koppel je een app aan je Facebook ads account?

Je voegt een app toe aan je Facebook ads account door naar de bedrijfsinstellingen te gaan en het juiste advertentieaccount te openen → In de account manager klik je op apps → hier selecteer je toevoegen → Selecteer een-app-id verbinden → Voer de app ID in → Voeg de app toe.

Developer toevoegen aan de Facebook app

De Facebook SDK moet door de developer toegevoegd worden aan de code van de app voordat we App installaties kunnen meten. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken kan je het beste de app developer toevoegen aan de app in developers.facebook.com. Dit doe je door in het dashboard naar rollen te gaan en hier een developer toe te voegen met zijn facebook naam of facebook ID.

Facebook SDK toevoegen aan de app

Nadat de developer toegevoegd is kan hij in het dashboard naar beneden scrollen en op app events klikken → vervolgens klikt hij op quickstart waarna hij op onderstaand scherm komt:

Als de developer op de iOS of android icoontjes klikt, dan verschijnt er een stappenplan dat hij/zij kan doorlopen.

iOS stappen:
Android stappen:

Hoe voeg je gebeurtenissen toe aan Firebase?

Nadat de SDK code geïnstalleerd is meet Firebase al een aantal gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen zijn:

  • First_open (eerste keer app openen)
  • In_App_purchase
  • Screen_view.
Stap 1: Laat de developer gebeurtenissen toevoegen aan de app

Specifieke gebeurtenissen moeten ook weer toegevoegd worden door de developer. Dit kost in het begin wat tijd, maar dan staat het ook. 

Deze link kan gestuurd worden naar de developers voor het installeren van gebeurtenissen: https://firebase.google.com/docs/analytics/events?platform=android

In deze link vind je een aantal gebeurtenissen die worden aangeraden door Google: https://support.google.com/firebase/answer/9267735?hl=nl&ref_topic=6317484

Let op:

  • Gebeurtenissen toevoegen is hoofdletter gevoelig.
  • Gebeurtenissen met dezelfde naam, maar een verschil in hoofdletter worden 2 keer gemeten.

En nu? Meer app installaties en verkopen

Nu meten we dus goed wat er gebeurt als iemand vanuit een marketingcampagne jouw app ziet. Installeert diegene de app? En door welke advertentie komt dat? Koopt diegene ook iets in de app? Allemaal relevante resultaten waar je de campagnes op kan optimaliseren.

Nu is het tijd om de campagnes op te zetten en continu te optimaliseren zodat steeds meer mensen de app installeren, tegen steeds lagere kosten per installatie. Dat mag je zelf proberen maar kunnen wij ook voor je doen: stuur ons even de naam van je App naar [email protected], dan sturen we je een voorstel.

De kosten per conversie zijn bij Aanpoters 3 keer lager dan gemiddeld.

Omhoog met de beentjes dus