Hieruit bestaan de kosten voor het laten maken van een website

Dit zijn de kosten voor je website

Is het niet op televisie via schreeuwige reclames (Wix en Strato, we horen je wel) dan is het wel als je aan het scrollen bent op je browser: je hebt een website nodig. En laten we wel zijn, ondanks dat we geen fan zijn van zulk type bedrijven hebben ze wel gelijk. Of je nu een horecaondenemer, een multinational of feestorganisatie bent: een website ga je toch echt nodig hebben.

Aangezien het internet vol staat met uiteenlopende uitspraken over wat het kost om een website te laten maken gaan we je hieronder uitleggen waar die kosten in zitten. Zo sluit jij niet per ongeluk een of ander verschrikkelijk pakket af. 

Het begint met domeinnaam en hosting

De eerste stap voor het bestaan van jouw website is de aankoop van een domeinnaam. Bijvoorbeeld: www.ikwileenwebsite.nl. Wanneer je die domeinnaam hebt gekocht moet je die onder brengen bij een hostingpakket. Stel je gebruikt Wix of iets dergelijks dan neem je de domeinnaam en hosting af via die partij.

Voor de domeinnaamregistratie en hosting gebruiken wij zelf altijd Vimexx omdat de klantenservice top is en we in al die jaren nooit gedoe hebben gehad. Kan het goedkoper? Vast wel maar verwacht dan ook 0 support. 

Van scratch of beter een CMS gebruiken?

Een website bouwen kan via 2 manieren: vanuit ‘’scratch coderen’’ of via een ‘’Content Management System’’ (CMS). Wanneer je vanuit scratch een website bouwt schrijf je alle code zelf en heb je dus een flinke lading aan technische kennis nodig. Niet alleen om je website live te krijgen maar vooral om hem functioneel te krijgen en de juiste look te geven.

Aangezien niet ieder bedrijf iemand in huis heeft die kan coderen kiezen de meeste bedrijven voor een CMS. Een CMS maakt het mogelijk om via een systeem zonder code, bijvoorbeeld Wordpress, tekst in te voeren en dat op je website weer te geven.

Wij werken zelf het liefst met een combinatie van beide. De basis van de websites bouwen we altijd met Wordpress (CMS) en vervolgens passen we afhankelijk van ontwerp en functie, elementen aan met onze eigen code. 

Het voordeel is dat de website volgens jouw wensen gebouwd wordt en later gemakkelijk zelf door je is aan te passen is.

Wordpress is gratis en daarmee bespaar je een hoop tijd en geld. Denk alleen al wat je met die bespaarde centen kunt doen die niet naar een dure developer hoeven. Je kunt ze bijvoorbeeld inzetten om via online campagnes daadwerkelijk website verkeer te krijgen.

Let wel: voor bepaalde wensen kan het handiger zijn om een website van scratch te laten bouwen. Bijvoorbeeld als je een groot e-learning platform wilt ontwikkelen of een grote webshop. 

Binnen 2 maanden staat je website live.

Omhoog met de beentjes dus

beste marketing bureau nijmegen

Design & Strategie

Voordat er überhaupt aan pagina’s en functionaliteiten gewerkt gaat worden zal er eerst een ontwerp moeten zijn. Ook hier valt er weer van alles te kiezen. In sommige gevallen ontwerpt de webbouwer jouw website. In andere gevallen laat je eerst een designer of vormgever een ontwerp maken die de webbouwer vervolgens weer namaakt.  

Bij de meeste CMS systemen kun je ook een template kiezen. Lekker cheap (kan zelfs gratis) en snel. De kans bij een template is wel vrij groot dat je op een gegeven moment tegen bepaalde onderdelen aanloopt die je anders wilt waar je dan weer eigen code voor nodig hebt. 

Naast het ontwerp moet er ook nagedacht worden over de structuur en flow van je website. Wat wij maar al te vaak zien is dat er over ontwerp is nagedacht maar dat de structuur en/of flow ontbreekt. Eindresultaat? De gebruiker komt op je website en is zwaar onder de indruk van het ontwerp maar zoekt vervolgens een bepaalde pagina, kan die niet vinden en vertrekt. Het tegenovergestelde zien we ook vaak gebeuren: een website is mega praktisch maar niet erg prikkelend. Hierdoor doet het wat het moet doen maar is de kans dat een gebruiker jouw website onthoudt klein. Mensen zijn nou eenmaal ook visueel ingesteld. 

Onze conclusie is dan dus ook dat wij denken dat iedereen zijn eigen expertises heeft. Een webbouwer is geen designer en een designer is geen webbouwer. De beste websites zijn dan dus ook een combinatie van de input van beide. Liever dat je webbouwer ook het ontwerp doet? Dan is de kans vrij groot dat het design niet je-van-het is. Liever andersom? Dan zal de website technisch gezien weer slecht zijn. 

*Pro-tip: bespaar op dit onderdeel niet want je komt uiteindelijk ontevreden uit de bus. 

Zo werkt het met functionaliteiten

Een website met alleen wat tekst en afbeeldingen zal niet altijd voldoende zijn om jouw gebruikers verder te helpen. 

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je gegevens van klanten wilt verzamelen. Het is dan het belangrijk dat dit allemaal op de juiste manier wordt geconfigureerd. Niet alleen voor de veiligheid van de gebruiker maar ook zodat jij de juiste gegevens binnen krijgt. Een ander verzoek wat wij regelmatig krijgen is om bepaalde data via andere systemen/bronnen in te laden. Bijvoorbeeld je voorraad of aanbod. Hiervoor moet weer een API koppeling gemaakt worden. 

Afhankelijk van de functionaliteiten op je website komen er kosten bij. Hoe hoog die kosten gaan zijn heeft vooral te maken met de complexiteit van de functionaliteit. De kosten voor een custom API koppeling of een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem kunnen snel hoog oplopen terwijl de kosten voor een paar formulieren relatief laag zijn. 

Denk voordat je een offerte gaat aanvragen altijd eerst goed na over wat je precies wilt dat gebruikers kunnen en moeten doen op je website. Dat is niet alleen prettig voor de bouwers maar ook voor jezelf zodat je een realistisch beeld van de kosten krijgt.

Wat is de deals met pagina's?

Hoeveel pagina’s je op je website wilt hebben speelt ook een rol in de kosten van je website. Dat komt simpelweg omdat het maken van een pagina tijd kost, hoe meer pagina’s hoe meer tijd en daardoor dus hogere kosten.

De meeste bedrijven maken een onderscheid tussen websites met 0 tot 5 pagina’s, 5 tot 10 pagina’s, 10 tot 15 pagina’s enzovoort. Maar heb je op je website veel pagina’s nodig die vrijwel identiek zijn? Dan scheelt dat weer tijd en kan het dus goedkoper zijn. Bespreek daarom altijd met je webbouwer je ideeën en benoem daarbij het aantal pagina’s dat je denkt nodig te hebben.

full service marketingbureau
Onze websites doen wat ze moeten doen

Feedback, onderhoud en aanpassingen

Zodra de eerste versie van je website is gebouwd is het tijd voor feedback. Aangezien jij de klant bent mag jij bepalen of je tevreden bent met het opgeleverde. Vaak zitten er één of meerdere feedbackmomenten in de prijs van je websitebouwer. Is dit niet het geval en wordt hier niks over gezegd? Vraag daar dan expliciet naar. Je wilt natuurlijk niet achteraf met op drie keer hogere bon uitkomen.

In de meeste gevallen wordt er extra geld gevraagd wanneer er veel feedback wordt ontvangen of er meerdere feedbackrondes zijn. Of bijvoorbeeld wanneer er tijdens het proces meer features bijkomen. 

Aangezien wij een website niet zien als een statisch iets wat je een keer maakt en erna nooit meer aanraakt is het belangrijk dat je afspraken maakt over onderhoud en optimalisaties. Bij ons betekend onderhoud dat we ervoor zorgen dat alles netjes blijft werken en veilig en up-to-date is. Daarnaast heb je optimalisaties. Stel je komt na een paar maanden erachter dat een bepaald formulier beter werkt als die anders geconfigureerd wordt dan maak je daarvoor weer afspraken met de webbouwer. Hoeveel dit kost is afhankelijk van de afspraken en (vaak) het uurtarief.

Conclusie

Ben je op zoek naar een nieuwe website? Denk dan dus goed na over wat je met je website wilt bereiken, hoeveel pagina’s en welke functionaliteiten je daarvoor nodig hebt.

Maak de keuze of het je waard is om te besparen op bepaalde zaken of juist niet. 

Wil je dat wij een website voor je bouwen? Dat kan natuurlijk altijd. We hebben een bevlogen team aan bouwers en designers waarmee we vrijwel alles kunnen realiseren. 

Meer overtuiging nodig? Check dit artikel met redenen waarom je voor ons moet kiezen. Al hyped? Neem dan contact met ons.

Eerst zien dan geloven?
reclamebureau nijmegen